Blog

Online Training en e-Coaching Tips

3 Slimme tips voor presentatiecoaches

2 april 2015 9:10 door
Pamla J. Eisenberg

Foto door: Pamla J. Eisenberg, gepubliceerd onder CC

Ben je presentatiecoach of -trainer? Doe dan je voordeel met deze 3 slimme tips. Elke tip is gericht op een andere fase van het coachingstraject:

  • Voorbereiding
  • Uitvoering
  • Evaluatie

Hier is de eerste presentatiecoaching tip.

Maak kennis met je drilsergeant: je smartphone

Oefening baart kunst en niemand dwingt je beter tot oefenen dan een drilsergeant. Dus pak je smartphone en film jezelf terwijl je je presentatie oefent. In je hoedanigheid als presentatiecoach kan je je trainees instrueren om de presentatie telkens opnieuw te doen, totdat ze hem goed genoeg vinden om aan jou te laten zien. Laat ze hun smartphone als camera gebruiken. Alle smartphones hebben de mogelijkheid om videos te delen. Dus laat ze hun beste video aan jou toesturen zodat jij jouw feedback kunt geven. Natuurlijk doe je ook nog een live sessie – de crux zit ‘m erin dat ze gewoon meer oefenen.

Zet je argumenten kracht bij met een overtuigende video

Even overschakelen naar een korte video tijdens je presentatie kan de aandacht versterken. YouTub videos dienen bijvoorbeeld geweldig goed als illustratief materiaal bij jouw argumenten. Wist je dat je een YouTube video kunt starten vanuit een PowerPoint presentation? Daarvoor moet je de YouTube video embedden in je presentatie. Hier is een korte handleiding, maar je kunt ook, onvermijdelijk, YouTube video’s opzoeken over het embedden van YouTube video’s. Hier is een heel instructieve:

Gebruik Twitter om feedback te krijgen

Heb je zojuist op een conferentie gesproken? De kans is groot dat minstens het halve publiek z’n smartphone of zelfs z’n laptop aan het gebruiken was. Vat dat niet op als teken van desinteresse. In tegendeel, waarschijnlijk waren ze jouw speech aan het recenseren. Niet voor het NRC Handelsblad natuurlijk, maar voor hun vrienden, collega’s en andere kennissen. De meest gebruikelijke manier om dat te doen is via Twitter.

twitter_example

Verschillende resultaten voor dezelfde hashtag. Breng het aantal terug door een aanvullende zoekterm of een Twitter gebruikersnaam in te vullen.

Twitter is, in de woorden van Jessica Hische, een online sociale media instrument waarmee gebruikers nieuwsberichtjes plaatsen van 140 tekens over hun leven, samen met links naar dingen waarvan ze vinden dat die interessant, grappig of bruikbaar zijn voor hun vrienden en kennissen  (volgers, in Twitter jargon).

Hoe kom je erachter wat ze verteld hebben over jouw presentatie op Twitter? Als je al een twitter gebruiker bent en het publiek kent je twitter gebruikersnaam (en ze gebruiken het in hun tweets), dan zie je de tweets onmiddellijk zodra je naar twitter.com gaat. Als de conferentie een specifieke term gebruikt in de naam, kan je die misschien als #hashtag terugvinden op twitter: het sleutelwoord voorafgegaan door #. Daarmee kan je dan alle tweets over de conferentie terugvinden op Twitter. Ga naar twitter.com/search-advanced en vul bij ‘Word’ het ‘These hashtags’ veld in. Kortom, vertel je trainees dat ze de evaluatie van hun presentaties op Twitter moeten opzoeken.

Een laatste tip: aan het begin van je presentatie kan je je publiek de hashtag van jouw praatje geven. Dit is een uitnodiging om te tweeten over de presentatie. Het garandeert praktisch dat je waardevolle feedback zult krijgen.

Geef reactie

3 Tactieken om trainees nog beter te motiveren

2 maart 2015 9:15 door
Melting ice on a branch

Foto door: photophilde, gepubliceerd onder CC

We bespreken zometeen 3 tactieken om trainees nog beter te motiveren. Maar laten we eerst eens naar Dieters beproeving kijken.

Dieter is een product manager bij een multinational. Hij is er verantwoordelijk voor dat medewerkers up-to-date blijven over de nieuwste producten die het bedrijf levert. Iedere keer als er een nieuw product gelanceerd wordt, verstuurt hij informatie naar sales, operations, en klantenservice.

Helaas lijken er niet al teveel werknemers te zijn die al die nieuwe informatie gulzig tot zich nemen. Sommigen zijn simpelweg te druk op dit moment. Maar anderen lijkt het niet te kunnen schelen. Hoe maakt Dieter het onderscheid tussen die twee groepen? Met andere woorden: hoe meet hij motivatie?

Ja, hij kan natuurlijk duizenden werknemers gaan interviewen. Als hij die tijd en middelen beschikbaar had. Dat is geen optie, dus wat moet Dieter doen?

Dieter is eigenlijk op zoek naar een proxy-variabele voor het meten van motivatie bij cursisten. Want een directe meting is te tijdsintensief (en sowieso heel moeilijk). Hier zijn twee manieren waarop je motivatie op een indirecte manier kunt meten:

Dewy branch

Foto door: liz west, gepubliceerd onder CC

‘In een face-to-face setting [dus in een trainingssessie en niet online], houd je een paar sessie die, stiekem vooraf gepland, vroeg eindigen; sta de cursisten toe om te blijven hangen en door te werken met de behandelde stof, informatie te delen met anderen en vragen te stellen. Met andere woorden, zijn de cursisten geprikkeld/geïnteresseerd genoeg om van hun “vrije tijd” af te zien en na te blijven om meer te leren, zelfs in een vrijetijds-setting. (We nemen hier dus aan dat cursisten die nablijven gemotiveerd zijn, terwijl anderen dat niet zijn.)’ – Een tip van Neil, in een LinkedIn discussie.

Een andere manier is om een aantal facultatieve (d.w.z. optionele, niet verplichte) cursussen te organiseren in een wijd scala aan onderwerpen. Van werknemers die zich nooit inschrijven voor deze trainingen kunnen we aannemen dat ze niet gemotiveerd zijn om te leren.

Hetzelfde kan je doen door de educatieve inhoud online beschikbaar te stellen via verschillende kanalen: video’s, tekst, podcasts (d.w.z. interviews), testjes. Verstuur email (of sms-jes) als je nieuw materiaal toevoegt. Het is sowieso een goed idee om deze informatie vrijelijk te distribueren (in ieder geval binnen het bedrijf), maar het laat je ook in de gaten houden wie erin geïnteresseerd is om bij te leren.

Een detail: de enige vereiste is dat je mensen laat inloggen (e.g. op de bedrijfswebsite), om ze te kunnen volgen. Hier geldt weer dat als iemand nooit deze bronnen raadpleegt (de genoemde video’s, teksten en podcasts), we kunnen aannemen dat die persoon niet gemotiveerd is.

Drops on Branch

Foto door: Alden Chadwick, gepubliceerd onder CC

Dit systeem kan natuurlijk worden ‘uitgemolken’. Als het binnen het bedrijf bekend wordt dat dit de manier is waarop je motivatie meet, dan kan iemand die motivatie simpel veinzen door de bedrijfscursussenwebsite regelmatig te bezoeken. Aan de andere kant, als mensen je multiple choice toetsje maken alleen maar om het systeem te foppen, leren ze stiekem toch iets als je ze feedback verschaft bij ieder toetsitem!

Nu we weten hoe we motivatie kunnen meten, dringt zich de vraag op hoe je motivatie eigenlijk versterkt? Hier zijn 3 tactieken:

  • Vraag werknemers wat ze willen leren. Vertel ze “ik heb je hulp nodig om erachter te komen waar de cursus over moet gaan.”
  • Meet hun vooruitgang en rapporteer die aan ze terug, zowel in termen van wat ze zouden moeten doen als afgezet tegen de rest van groep.
  • “Richt je cursus zo in dat er tussentijdse doelen zijn die behaald moeten worden om de eindstreep te kunnen halen, met beloningen op ieder niveau om het competitief te maken. De beloningen zelf zouden betrekking moeten hebben op het versterken van de training zoals tot nog toe gegeven, maar ze hoeven geen enorme leerwaarde te hebben, ze moeten gewoon leuk zijn. De competitie zelf, indien goed ingericht, maakt het makkelijk om de motivatieniveau van iedere student goed in te schatten.” – Brent, in een Linkedin discussie.

Als jij in dezelfde situatie zit als Dieter, laat me dan in de commentaar-sectie weten of deze tactieken je geholpen hebben!

Geef reactie

Je bent straks tot tranen geroerd (misschien)

2 februari 2015 9:36 door
Gedeeltelijk ontrolde varen

Foto door: Randy Robertson, gepubliceerd onder CC

Accountants zijn strikte mensen die hun emoties in bedwang houden, toch? Waarom begonnen ze dan te stamelen en te beven toen ze iets zagen op een beeldscherm, terug in de jaren ’80? Waarom biggelden bij sommigen zelfs de tranen over de wangen toen ze geconfronteerd werden met een computerprogramma?

Nou, het computerprogramma zou hun professionele leven voor altijd veranderen. De software applicatie werd Visical genoemd en het was het eerste spreadsheet programma ooit. Eén van de uitvinders van Visicalc, Dan Bricklin, volgde een cursus bedrijfskunde waar de professor een financieel model schetste. Met andere woorden, hij was getallen in rijen en kolommen aan het schrijven op een schoolbord. Toen de professor zag dat hij een afrondingsfout had gemaakt, moest hij alle andere getallen in de rij herberekenen. En hij moest de kolomtotalen ook herberekenen.

Bricklin besefte dat hij een computerprogramma kon maken om dat veel sneller en eenvoudiger te doen. En terwijl hij dat deed, ontketende hij een revolutie in de wereld van accountants. Accountants konden nu het werk van weken handmatig doorrekenen in een paar seconden doen. De consequenties waren immens want accountants stelden zich een wereld voor waarin er geen accountants meer over waren, alleen computers. Of ze stelden zich, in plaats daarvan, een wereld voor waarin ze meer klanten konden aantrekken en zich concentreren op hen beter adviseren in plaats van alleen berekeningen uitvoeren. Het laatste is natuurlijk wat er echt gebeurd is.

Ik ga je vertellen dat de trainingswereld heel dichtbij dezelfde situatie is als de accountantswereld in de jaren ’80. Dus hier is alvast een waarschuwing: je bent straks misschien tot tranen geroerd (hopelijk vreugdetranen) als je je realiseert hoezeer jouw werk op het punt staat te veranderen.

3 Signalen dat er een aardverschuiving op komst is in de trainingsbranche

LMS-en worden volledig in gebruik genomen

Nee, een learning management system (afgekort tot lms) is geen nieuwe technologie. Veel hrm-afdelingen gebruiken al een lms. Maar hoeveel zelfstandige trainers ken je die een lms gebruiken? Nou, wij zien steeds meer trainers uit precies die groep een lms gebruiken.

unrolling_fern

Foto door: gbohne, gepubliceerd onder CC

Hoe verandert dit de trainingsbranche? Een lms laat trainers:

  • hun trainingsdiensten aanbieden als product, wat een onafhankelijke inkomstenbron oplevert;
  • meer training in dezelfde tijd geven omdat je de theorie naar het lms kunt verplaatsen;
  • faciliteert de heilige graal van training: transfer van training, wat inhoudt dat de trainees actief aangezet kunnen worden tot het gebruik op de werkvloer van vaardigheden en kennis opgedaan in de training.

Kortom, een lms kan, en wordt, gebruikt door trainers om hun efficiëntie en omzet te verhogen.

De voortschrijdende globalisatie

Veel economen geloven in het concept van ‘creatieve destructie‘ (dat samengevat kan worden als ‘het oude moet plaatsmaken voor het nieuwe’). De voortschrijdende globalisatie versnelt creatieve destructie: als iemand anders in een ander werelddeel jouw werk voor minder kan uitvoeren, kan je er zeker van zijn dat je vervangen wordt.

Dit betekent dat werknemers continue moeten werken aan hun vaardigheden en kennis, om er zeker van te zijn dat ze niet gemakkelijk vervangen kunnen worden – of, als ze vervangen zijn, om een nieuwe inkomstenbron te vinden.

Hoe raakt dit de trainingsbranche? Nou, wie denk je dat die werknemers gaat trainen? Trainers natuurlijk!

De digitale wereld raakt de echte wereld

Heb je Microsofts Hololens al gezien? Op het moment van schrijven ligt-ie nog niet in de winkel, maar de Hololens belooft de digitale wereld naar de echte te brengen. De Hololens is een headset waarmee je hologrammen kunt zien: hij projecteert computerbeelden bovenop echte voorwerpen. Als trainer kan je Skype gebruiken om mee te kijken met trainees die een Hololens headset dragen. En met je tablet of je PC kan je vervolgens aanwijzingen tekenen die als hologrammen verschijnen in hun wereld, zoals Microsoft het stelt. Hun promotiefilmpje laat dit heel goed zien. Ik weet het, het is een reclame. Maar alle computerexperts zijn lyrisch over het concept. Dus ik en Microsoft zijn niet de enigen die het geweldig vinden.

En trouwens, dit is niet het enige product dat heel interessant is. Er is ook een virtual reality oplossing Samsung, en er is Facebooks Oculus Rift (ook een virtual reality headset).

Varen die zich opent

Foto door: Sean McMenemy, gepubliceerd onder CC

Hoe raakt dit jou als trainer? Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Goed, ik doe een poging: virtual reality gaat gesimuleerde omgevingen bieden waar jouw training kan plaatsvinden. Virtual reality biedt ook de belofte dat je abstracte concepten – zeg team communicatie-patronen – kunt visualiseren als 3D objecten die je kunt positioneren, waar je omheen kunt bewegen en die je bijna kan aanraken. Bijna.

Het belangrijkste is om deze veranderingen niet als bedreigingen te zien, maar als een belofte. Tenslotte zijn zelfs accountants creatief genoeg geweest om hun aardverschuiving te overleven.

Met excuses aan al mijn accountant-vrienden (en zelfs een raar -familielid) voor de suggestie dat accountants niet bijzonder creatief zouden zijn. Ik weet dat sommige van jullie mazen in de wet hebben gevonden, en zelfs uitgebuit, om te helpen met de belastingaftrek.

 

 

 

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *