Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Klanten stelen je trainingsmaterialen? Mooi!

15 oktober 2015 9:03 door
Photo credit: Jeremy Ricketts, published under CC.

Foto credits: Jeremy Ricketts, published under CC.

Stelen jouw klanten je trainingsmaterialen? Best wel veel trainers kunnen erover meepraten; klanten of andere trainers die hun intellectuele eigendommen stelen. Stel je voor dat je in de loop der jaren goeie ijsbrekers, oefenvormen en handouts hebt gemaakt, en dat anderen er dan mee vandoor gaan.

Clare schrijft: “Bij mij hebben ze mijn materialen gekopieerd van mijn boek, gepubliceerd door Gower, en tijdens een acquisitiegesprek aan me voorgehouden als voorbeeld van de standaard waar ‘zij’ naar streefden. Ik had mijn naam inmiddels veranderd, dus ze realiseerden zich niet dat ik het was. Groot ongemak toen ik het ze vertelde.”

Bescherm je eigendommen

Wat kan je doen om je intellectuele eigendommen te beschermen, of gecompenseerd te worden voor jouw harde werk? Hier zijn een paar strategieën om met diefstal om te gaan en je trainingsmaterialen te beschermen.

  • Produceer geen eigen materialen meer. Gebruik in plaats daarvan boekenlijsten, video’s en websites waarmee je deelnemers zich kunnen voorbereiden. Hiermee wordt diefstal (van jou althans) onmogelijk, maar het maakt je ook compleet onafhankelijk van trainingsmaterialen die anderen aanleveren. Als iedereen die strategie zou volgen, zouden er geen trainingsmaterialen meer overblijven. En je zou ook geen op maat gemaakte trainingsoplossing meer kunnen aaneleveren.

    Foto credits: wyman H, published under CC.

  • Voeg je emailadres en je website url toe aan de inhoud, bijvoorbeeld ingebakken in afbeeldingen. Dit voorkomt de diefstal niet, maar maakt het wel makkelijk om te bewijzen dat jij de auteur bent.
  • Voeg je naam en je contactgegevens toe in de voettekst van al je handouts en andere papieren materialen, om dezelfde reden als hierboven.
  • Sommige trainers merken dat hun materialen die ze in een offerte hebben opgenomen, gestolen worden. Je zou de klant een geheimhoudingsverklaring kunnen laten tekenen om dit te voorkomen, maar waarschijnlijk alleen als je toch al veel gewicht in de schaal legt bij die specifieke klant.
  • In de meeste beschaafde landen ben je automatisch de houder van de auteursrechten, als auteur, maar het kan nooit kwaad om kwistig met copyright notificaties te strooien.
  • Gebruik een handelsmerk om je materialen te beschermen. Dat maakt het veel makkelijker om juridische stappen te nemen in het ergste geval.
  • Gebruik online training om je live sessies te ondersteunen. Het is veel moeilijker om toetsen, assessments en opdrachten te stelen als ze via een online trainingsplatform (of elo) aangeboden worden. En je kan ook niet echt de onderdelen van een community stelen, zoals sms-herinneringen, email opfrissers, en forumberichten van oud-deelnemers – dit alles kan worden geaccommodeerd met een online trainingsplatform.

Als je ontdekt dat je klanten of derde partijnen jouw materialen zonder jouw toestemming gebruiken, stuur ze dan een aanmaning om daar mee te stoppen, vergezeld van een factuur en een offerte met een aanbieding voor toekomstig gebruik – met een prijskaartje aangehecht natuurlijk.

Klanten die van je stelen is eigenlijk heel goed

rocky_coast

Foto credits: wyman H, published under CC.

Als je klanten, alle tegenmaatregelen ten spijt, je trainingsmaterialen blijven stelen, betekent dit dat jouw materiaal heel waardevol voor ze is. Dat betekent waarschijnlijk ook dat je jouw materialen aan een breder publiek kunt verkopen. Je kunt het zelfs als aanprijzing gebruiken:

“Teresa’s trainingsmaterialen zijn zo goed dat andere trainers ze hard nodig hebben – zo goed dat ze zelfs gestolen worden.  Dat is de reden waarom ze besloot om een handboek te maken dat alle materialen bevat plus een instructieve handleiding die precies uitlegt hoe je de materialen in de praktijk het beste kunt gebruiken.

Kortom, je stelende klanten kunnen je in een richting sturen waarbij je jouw trainingsmaterialen zelf publiceert, of zelfs je eigen franchise business begint. Deel om te beginnen gratis materialen uit en moedig iedereen aan om die vrijelijk te verspreiden; maak digitale producten want die zijn makkelijker te kopiëren en te delen.

De conclusie luidt: maak je niet teveel zorgen over klanten of andere trainers die jouw trainingsmaterialen stelen. Geef ze nog meer om te “stelen”, zodat publiciteit geven aan jouw ontluikende franchise business.

Deel deze blogpost: LinkedInTwitterFacebook, of Google+.

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *