Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Ben jij een geloofwaardige trainer?

2 november 2015 9:04 door
Photo credit: davide ragusa, published under CC.

Foto credits: davide ragusa, published under CC.

Als je ooit deelnemers hebt gehad die jouw geloofwaardigheid in twijfel trekken, dan ben je niet de enige. Ik ben ooit bekritiseerd vanwege mijn afschuwelijke schoolbord-handschrift (okay, dit was twintig jaar geleden toen ik student-assistent was) – mijn studenten namen voor ‘t gemak maar aan dat ik op andere terreinen even onkundig was.

En hier is een voorbeeld van Joel Graff, een ingenieur en doorgewinterde trainer: “Ik heb ‘s kerels moeten ‘trainen’ die 10-25 jaar ervaring hadden (voornamelijk om bureaucratische redenen). Voordat de training begon ving ik op dat heel veel van die mannen er vrij negatief over waren.”

Hoe heeft-ie zich eruit gered? Hij heeft ze dit verteld:

“In plaats van dat ik hier ga staan en jullie verveel met een paar uur les, gaan we het een beetje anders doen. Jullie gaan mij onderwijzen. We gaan het over alle gebruikelijke dingen hebben, maar ik wil jullie mening horen over wat werkt, wat niet, en wat gewoon stompzinnig is. Wat jullie zeggen gaat het verschil maken. Dit is hoe beleid tot stand komt en hoe het verandert. Dus ik heb jullie hulp echt nodig.”

Hij gaf het woord kortom aan de inhoudelijke deskundigen in de zaal. Hier zijn nog een paar strategieën waarmee je (mogelijke) geloofwaardigheidsproblemen kunt oplossen.

Strategieën om geloofwaardigheidsproblemen op te lossen

  • Verwerf accreditatie. Dat helpt je in ieder geval om een voet tussen de deur te krijgen, maar er is geen garantie dat oudere werknemers je serieus nemen.

    black_pebbles_on_beach

    Foto credits: Colton Brown, published under CC.

  • Probeer deelnemers zo vroeg mogelijk bij de training te betrekken, vraag ze: “Wat verwacht je van de training? Welke vaardigheden wil je leren beheersen?”
  • Houd je verre van gebieden waarop je niet echt ervaren bent, als jij gelooft dat alleen mensen met echte werkervaring trainers zouden moeten zijn.
  • Erken dat je niet alles weet. Parkeer lastige vragen door ze op het bord te schrijven en beloof er later op terug te komen. Of geef deze vragen door aan de inhoudelijke experts. In de woorden van Claudine Hawthorne-Lindo: “Godzijdank is er email en Communicator waarmee je onmiddellijk contact kunt maken met de inhoudsdeskundigen om snelle feedback (gedurende de sesssie) te geven aan de deelnemers! Deelnemers verlaten de sessie met een tevreden gevoel, met alle materialen behandeld, ze bedanken me voor de uitstekende verzorging en geven heel goeie/uitstekende feedback in enquêtes en zijn beter in staat de vereiste taken te verrichten dankzij de training.”
  • Roep de hulp in van inhoudsdeskundigen die hoog aangeschreven staan binnen de organisatie.
  • Jij weet alles van training, dus train de trainer. Maak part-time trainers van inhoudsdeskundigen. Ceferino Jr. Dulay geeft een perfect voorbeeld: “Een benadering die ik volgde was inhoudsdeskundigen te trainen en twee vliegen in één klap te slaan – ontwikkel een geordend denkraamwerk en het vermogen om te leiden en communiceren via het ontwikkelen en geven van trainingscursussen voor de rest van de medewerkers. Het werkte heel goed en in slechts korte tijd hadden we een grote groep part-time technische trainers en een gelijk aantal technische cursussen die ieder onderdeel van de werkzaamheden van de business units afdekten. En deze trainers werden ook coaches op de werkvloer. Ik kreeg dezelfde resultaten toen ik een zelfde technische-trainers-training verzorgde voor een bedieningstraining voor grote machines na mijn pensioen. Absoluut geen twijfels over geloofwaardigheid hierbij.”
  • Creëer een omgeving waar continue leren en trainen plaatsvindt. Faciliteer mentor-rollen voor inhoudsdeskundigen. Laat deelnemers best practicises uitwisselen, zelfs na afloop van de training (via een wiki, een elo, of een online trainingsplatform).
brick-wall

Foto credits: Martin Wessely, published under CC.

De conclusie luidt dat trainers niet zelf alles hoeven te weten, of zelfs relevante ervaring hoeven te hebben. Als je de verwerving van kennis en vaardigheden kan organiseren die nodig zijn om de bedrijfsdoelen te halen, dan wordt jouw geloofwaardigheid gevestigd via het meten en rapporteren van de voortgang die werknemers boeken – met jouw hulp.

Deel deze blogpost: LinkedInTwitterFacebook, or Google+.

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *