Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Hoe je een online training maakt

6 mei 2013 9:00 door

Trainers en coaches krijgen steeds vaker de vraag om hun training gedeeltelijk of zelfs geheel online aan te bieden. Deze blog post laat je zien hoe je aan dat verzoek kunt voldoen door een online versie te maken van je training. Maar wat ik hier behandel is ook relevant als je een deel van je training face-to-face doet.

Gebruik een ELO voor je online training

Metropolis1969

Een ELO is geen abstract futuristisch concept

Een advies voordat we beginnen: digitaliseer niet gewoon je bestaande trainingsmateriaal. Verdiep je in plaats daarvan in een elektronische leeromgeving (elo).  Als je geen professionele trainer of coach bent, kan je waarschijnlijk wel toe met een stapeltje powerpoints, pdf documenten enzovoorts, die je op je website zet.

Maar professionals op het gebied van training en coaching gebruiken een elektronische leeromgeving. Laat je niet van de wijs brengen door dat woordje “leer”: je kunt daar ook training voor lezen. Een elo is dus echt de meest geschikte plek voor een online training.

Het is bovendien geen abstract futuristisch concept maar een instrument dat dagelijks gebruikt wordt door grote en kleine organisaties.

De online training voorbereiden

In veel opzichten verschilt de voorbereiding van een online training  niet van de voorbereiding op andere vormen van training.

  • Ontdek wat de ontbrekende vaardigheden zijn, afgemeten aan de doelen die de organisatie probeert te bereiken
  • Schets de contouren van de training
  • Zorg dat alle neuzen één kant op staan bij de betrokkenen (betrek domein experts bij de training, regel ondersteuning door het management, informeer de deelnemers)

Dit is jouw expertise dus ik zal hier niet veel langer bij stilstaan. Nog één tip met betrekking tot de feitelijke deelnemers aan de training. Als online training nieuw is in hun organisatie, heb je hun ondersteuning ook nodig.

Vraag ze bijvoorbeeld wat zij vinden dat ze zouden moeten leren voor hun werk. Je kunt dit soort informatie makkelijk verzamelen en verwerken met een enquête in je elo. Je geeft bovendien het signaal af dat online training toegevoegde waarde biedt aan de deelnemers.

Alle neuzen één kant op

Maak rollen aan voor elke van de betrokkenen. Veelgebruikte rollen zijn:

  • trainer
  • deelnemer (trainee)
  • domein expert (inhoudsdeskundige)
  • de manager van de deelnemers

De manager krijgt doorgaans alleen de eindresultaten van de training te zien (geaggregeerde data over elke deelnemer). Daarom bespreken we verder alleen de andere rollen.

Trainer – Jouw rol zou moeten inhouden: het begeleiden van de training, vragen beantwoorden en discussie op gang brengen tussen de deelnemers.

Deelnemer – Belangrijk is dat de deelnemers gestimuleerd worden met elkaar te interacteren. Overweeg om discussiegroepen te vormen ondersteund door forums. Vraag de deelnemers om een online profiel aan te maken in de elo, waarin hun foto, functie en interesses zijn opgenomen.

Domein expert – Als je training gericht is op een specifiek domein, betrek dan de domein experts erbij. Ik bedoel niet alleen bij het ontwerpen van de training, maar ook als adviseurs die actief van zich laten horen tijdens de training. Vraag ze bijvoorbeeld om deel te nemen aan de forum-discussies.

Content aanmaken

Content aanmaken voor een online training is eigenlijk toegepaste didactiek. Waar toegepast? In een elektronische leeromgeving. Een online training stemt overeen met meestal een cursus genoemd wordt in een elo. Een cursus bestaat uit kleinere componenten die onderwerpen genoemd worden. Een onderwerp is er om in een trainingsbehoefte te voorzien: een onderwerp moet gaan over een tekortkoming met betrekking tot een (deel van een) specifieke vaardigheid. Onderwerpen zijn samengesteld uit activiteiten en (multimedia) bronnen. Een voorbeeld van een activiteit kan een online opdracht zijn (“beschrijf hier je beroepsmatige mijlpalen voor de komende vijf jaar”) of een toets of een quiz.

Hier is een simpel stramien om een onderwerp te creëren in een elo:

  • Doel: welke tekortkomingen in de vereiste vaardigheid zijn het onderwerp?
  • Evaluatiecriteria: hoe weten we dat de deelnemer zich het onderwerp echt eigen heeft gemaakt?
  • Tijdsinvestering voor de deelnemer: hoeveel tijd heeft deelnemer nodig om zich de vaardigheid eigen te maken?
  • Bronnen die de deelnemer nodig heeft: welke informatie heeft de deelnemer nodig en in welke vorm bieden we die informatie aan (bijvoorbeeld een tekst of een video)?
  • Type activiteit: wat zou de deelnemer moeten doen om de vaardigheid te verwerven. Meestal is een activiteit ontworpen om een specifieke trainingservaring te creëren.

Voer eerst een pilot uit

Als je de content eenmaal gemaakt hebt, voer dan eerst  een pilot uit, in het bijzonder als online training iets nieuws is voor jou. Als de organisatie twijfels heeft over online training, schep dan geloofwaardigheid met een pilot. Het is zelfs zo dat de didactische experts die ik ken en die werkzaam zijn in multinationals, een nieuwe online training altijd eerst testen met een kleine groep.

Evalueren

Na de pilot, en aan het eind van iedere online trainingsessie, evalueer je de resultaten.

Een doorsnee elo verzamelt een schat aan gegevens over de deelnemer:

  • Cijfers en scores (aangenomen dat je becijferde trainingsactiviteiten hebt, uiteraard) als groepsgemiddelde, het gemiddelde per deelnemer of per activiteit.
  • Voor iedere deelnemer: de totale tijd die doorgebracht werd in de elo, de tijd die besteed werd per activiteit.
  • Ruwe gegevens zoals test resultaten, bijdragen aan forum discussies, enquête-resultaten.

Die resultaten moeten uiteindelijk natuurlijk altijd geëvalueerd worden aan de hand van de doelen van de organisatie. Om precies te zijn: wat is de transfer van training naar de werkvloer?

Volgende ronde

Als de officiële cursus voorbij is, is dat geen reden om te stoppen met de training. Stel de elo gewoon open en spoor de deelnemers aan om hun ervaringen te delen over de manier waarop ze de training toegepast hebben in hun werk. Je kunt de training zelfs versterken en inslijten door op regelmatige intervallen micro-interventies in te zetten. Maar dat is een onderwerp voor een andere blog post.

Bronnen

Tijdens het schrijven van deze blog post waren deze bronnen heel waardevol:

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

1 reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *