Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Ben je nog steeds getrouwd met PowerPoint?

6 januari 2015 9:02 door
Fossil Sitting In Sun Light

Foto door: A Guy Taking Pictures, gepubliceerd onder CC

Trainers gaan vertellen dat ze PowerPoint moeten dumpen is vergelijkbaar met een pas getrouwd stel vertellen dat ze niet bij elkaar passen. Laten we eens kijken wat trainers te zeggen hebben over PowerPoint in een LinkedIn discussie van een paar maanden terug:

PPT is de lingua franca van bedrijfscommunicatie

Het is het hulpmiddel van trainers of sprekers

Ik kan me mijn leven niet zonder voorstellen

En toch is er geen gebrek aan denigrerende woorden:

 Ik denk altijd aan ‘Death by Powerpoint’

Het lijkt erop dat het een kwestie is van “kan niet met, maar ook niet zonder jou”.

Maar als je zo dol bent op het ondersteunen van je training met ‘slides’, zou je op z’n minst eens een blik moeten werpen op een aantal van de alternatieven voor PowerPoint. Dan kan je daarna een geïnformeerde beslissing nemen of je getrouwd wilt blijven met PowerPoint.

Prezi

Homotelus bromidensis fossil trilobites

Foto door: James St. John, gepubliceerd onder CC

Prezi.com biedt cloud opslag en samenwerkingsmogelijkheden. Wat houdt dat in? Nou, je presentaties (Prezi wil ze geen slides noemen) worden bewaard op Prezis computers. Of offline, op je eigen computer, als je daarvoor kiest. In beide gevallen hoef je je geen zorgen te maken over reservekopieën, die maakt Prezi voor je. Je hebt overal toegang tot je presentaties – met een gebruikersaccount – via je browser en je kunt ze op ongeveer dezelfde manier delen: via een link.

Google Drive’s Presentation

Google Drive’s Presentation is helemaal gratis. Het wordt voor je gehost door Google (dus je krijgt automatische reservekopieën) en het biedt samenwerkingsmogelijkheden (inclusief delen en commentaren toevoegen) zonder dat je er iets extra’s voor hoeft te doen.

De deel- en commentaaropties bieden interessante interactieve mogelijkheden, zoals je trainees uitnodigen om ter plekke commentaar te geven, of achteraf.

PowerPoint Online

tubular bells

Fotoe door: Mike Beauregard, gepubliceerd onder CC

Ja, het is nog steeds PowerPoint, maar nu is het online, wat inhoudt dat je kan delen en samenwerken. Dit klinkt als de ideale oplossing voor alle trainers die dat goeie ouwe PowerPoint willen blijven gebruiken, maar op een nieuwe manier.

En tot slot een paar wijze afscheidswoorden van een van de deelnemers aan de LinkedIn discussie.

PPT is gewoon een stuk gereedschap. Kan veel goed doen, en veel kwaad. Zoals ieder ander gereedschap moeten het bij de onderhavige taak passen.

 

Bron

PowerPoint – a Learning aid or a barrier

NB: dit is een besloten groep (uitsluitend voor leden), wat ook de reden is dat ik de namen van de bovengenoemde trainers heb weggelaten.

Geef reactie

Geef je training-evaluaties een stroomstoot

9 december 2014 9:00 door
Photo Credit: John Fowler, published under CC.

Foto door John Fowler, gepubliceerd onder CC.

Wat is jouw doel binnen de organisatie? Waarom huren ze jou in om hun mensen te trainen? Uiteindelijk is dat om de doelstellingen van de organisatie te bevorderen. Die doelstellingen kunnen heel divers zijn, van meer winst maken (bijvoorbeeld binnen een commerciële ondernemening) tot mensen in nood beter helpen (bijvoorbeeld door het verstrekken van humanitaire hulp).

Maar hoe weet je of jouw trainingen per saldo echt bijdragen aan het eindresultaat? Je evalueert je trainingsresultaten met het oog op de voorgenoemde doelstellingen van jouw klant. Met de komst van het het wereldwijde web, en recentelijk mobiel internet, is dit een stuk makkelijker geworden.

Niet alleen heb je nu volledig geautomatiseerde toetsen om de effectiviteit van je training te meten, maar je kunt ook betere instrumenten gebruiken voor de ‘transfer van training’. Dat wil zeggen, je kunt testen of je trainees de nieuw verworven kennis en vaardigheden toepassen op de werkvloer. Maar voordat we daar op ingaan, kijken we eerst naar de stappen die er benodigd zijn om je training-evaluaties een stroomstoot te geven.

  1. Ten eerste moet je de doelstellingen van de organisatie achterhalen. Als het management, of de klant, niet bereid is om die informatie met jou te delen, vraag ze dan: Hoe kan ik jouw helpen bij het behalen van je doelstellingen door een effectieve training te ontwerpen, als ik niet weet waar jij op mikt? Dit is ook het moment voor het management om een nulmeting te verrichten: hoe doet de organisatie het op dit moment, m.b.t. de doelstellingen?
  2. Vertaal de doelstellingen van de organisatie naar werknemers-competenties. Wat worden de werknemers geacht te weten of te doen en welke vaardigheden hebben ze daarvoor nodig? Raadpleeg ook de werknemers zelf. Vraag de werknemers “Wat moet je leren om je werk nog beter te kunnen doen?” Gebruik een geautomatiseerde enquête om die informatie te verzamelen, maar ontlok de antwoorden via open vragen.
  3. Meet het gat tussen de vereiste competenties en de huidige vaardigheden- en kennisniveaus. Dit behelst dat je eerst meetinstrumenten ontwikkelt, zoals assessments, toetsen en 360 graden feedback.
  4. Als je eenmaal de norm vastgelegd hebt, en de huidige afwijking van de norm (om het maar eens zo te stellen), ben je klaar om je training te ontwerpen. Je training zou er op gericht moeten zijn om het gat tussen de vereiste competenties en het huidige niveau van kennis en kunde te dichten. Houd wel in gedachten dat je trainees, als groep, kunnen beschikken over verschillende niveaus van competenties. Idealiter is je training dus adaptief van aard en richt die zich op de individuele behoeften van de trainee. Online training is hier heel geschikt voor, maar misschien niet toepasbaar voor meer praktische trainingen.
  5. Voer de feitelijke training uit. Begin met refereren aan de input die je gekregen hebt van de werknemers toen je ze vroeg wat ze wilden leren. Aan het einde van de training gebruik je een geautomatiseerde enquête om de training te evalueren.
  6. Evalueer het leren en gedrag. Hebben de trainees feitelijk nieuwe vaardigheden en kennis verworven? Passen ze hun nieuw verworven competenties toe op de werkvloer?
  7. Evalueer of de doelstellingen van de organisatie gerealiseerd zijn. In stap 1 is de nulmeting verricht. Vraag enige tijd na de training aan het management of er een merkbare verbetering is opgetreden. Is er sprake van een rendement op de investering die voor deze training gedaan is?

Geef je evaluatieniveaus een stroomstoot

daytime_lightning-289x300

Foto door ed ouimette, gepubliceerd onder CC.

Heb je Kirkpatricks 4 evaluatieniveaus herkend in de bovenstaande lijst? Als je niet bekend bent met zijn werk op dit gebied: het is een taxonomie van criteria (niveaus) om training te evalueren. Hier is een kort overzicht van de evaluatieniveaus:

  1. Reactie: hoe wordt de training ontvangen? Gebruik een enquête om hier achter te komen.
  2. Leren: wat hebben trainees geleerd? Gebruik een gedegen online toets om die vraag te beantwoorden.
  3. Gedrag: passen ze hun nieuw verworven vaardigheden en kennis toe op de werkvloer?
  4. Resultaten: behaalt de organisatie zijn doelstellingen dankzij de training?

Niveaus 1 en 2

Niveaus 1 en 2 (reactie, leren) zijn traditioneel de makkelijkste evaluatieniveaus. Je kunt pen en papier gebruiken om de gegevens te verzamelen. Een elo (elektronische leeromgeving, ook wel lms – learning management system – genoemd) heeft als voordeel dat de gegevens gecombineerd kunnen worden met andere opties. Als bijvoorbeeld een online toets (niveau 2) aantoont dat de vaardigheden van een trainee te wensen over laten, kan de elo onmiddellijk aanvullende online training aanbieden om het probleem te verhelpen. Als alle trainees het slecht doen op deze toets, moet je natuurlijk eerst nog eens heel goed naar je training-ontwerp kijken.

Evaluatieniveau 3

Traditioneel vindt evaluatie van niveau 3 (hoe wordt de training toegepast op de werkvloer?) plaats door de manager te laten vragen: “Herinner je je die training nog waar je een paar maanden geleden naartoe ging? Pas je die toe in je werk en zo ja, geef me dan een voorbeeld.” Of, formeler, door assessments te doen.

Hier zijn een paar aanvullende ideeën, mogelijk gemaakt door het web, en gemakkelijk gemaakt door mobiele apparaten:

  • Geautomatiseerde 360 graden feedback: stuur berichten uit naar andere werknemers dat ze online feedback formulieren in moeten vullen voor hun collega. Hetzelfde geldt voor andere vormen van assessment: zet ze online, dat maakt het makkelijker om de gegevens te verwerken.
  • Online interactieve training: plaats de theorie achter de training online (dit is niet van toepassing op sommige praktische trainingen). Laat de deelnemers zich voorbereiden op de face-to-face sessies door ze online uit te nodigen en ze te wijzen op de online documentatie en interactieve training. Na de training houd je bij wat het gebruik is van de interactieve online training. Dit geeft je een indicatie of trainees echt proberen om de training op de werkvloer toe te passen.
  • Online werk-gerelateerde instrumenten: bied instrumenten aan om de gewenste gedragswijziging te ondersteunen; meet het gebruik van die instrumenten. Neem een sales presentatie als voorbeeld. Om deelnemers te trainen voor een sales presentatie heeft de trainer een checklist gemaakt. Plaats die checklist weer online. Maak er een makkelijk bereikbaar instrument van en houd bij wie de checklist gebruikt en hoe vaak.
  • Faciliteer interne training (peer training): bied instrumenten aan om informatie te verspreiden onder collega’s. Dragen je trainees hun kennis en kunde over aan collega’s, terug op de werkvloer? Houd de gegevens bij om het lange termijn succes te meten.

Evaluatieniveau 4

lightning_green_hills-300x238

Foto door Ken, gepubliceerd onder CC.

Niveau 4 evalueert of de training het behalen van de doelstellingen van de organisatie versterkt of bewerkstelligt. Dit is eigenlijk de taak van het management maar het zou jou als trainer ook minstens ten dele moeten interesseren. Namelijk voor wat betreft de vraag of de investering in de training z’n rendement oplevert.

Tot slot is het handig om te weten dat er competentie-management software bestaat. Dit is een instrument om bij te houden welke competenties een werknemer heeft. Sommige elo’s (elektronische leeromgevingen, ook wel lms of learning management system genoemd) bieden die optie eveneens aan. Het is makkelijker om het succes van de organisatie in verband te brengen met de kennis en vaardigheden van de werknemers met behulp van competentie-management software.

Geef reactie

Vecht jezelf naar binnen bij multinationals: marketing voor trainers

3 november 2014 9:00 door
iceberg1

Photo Credit: Christopher Michel, published under CC.

Werknemer zijn bij een groot bedrijf of multinational heeft bepaalde voordelen. Het betaalt goed en meestal kan je ook nog intern een nieuwe baan krijgen zonder dat je je c.v. hoeft af te stoffen of uitgebreid sollicitatiebrieven moet schrijven. Hetzelfde geldt min of meer voor het verkopen van je trainingen aan grote bedrijven en multinationals. Als je eenmaal binnen bent, word je goed betaald en er is altijd meer werk.

Maar hoe kom je binnen? Hoe verkoop je jouw trainingen aan grote bedrijven en multinationals? Hier zijn 5 tactieken om jezelf naar binnen te vechten.

  1. Wees jezelf, doe je niet groter voor dan je bent
  2. Verzamel eerst referenties en word een autoriteit
  3. Vind de beslissers
  4. Geef geen gratis training
  5. Verantwoording kunnen afleggen is zeer belangrijk

Wees jezelf (doe je niet groter voor dan je bent)

Als je een heel klein trainingsbureau bent (bijvoorbeeld een éénpitter) dan kan je in de verleiding komen om je veel groter voor te doen. Dat is tenslotte heel erg makkelijk tegenwoordig. Je maakt gewoon een heel goed ontworpen, heel professioneel ogende website. Je gebruikt een telefoonbeantwoordservice. Je zegt de hele tijd “wij” in plaats van “ik”.

Maar hou jezelf niet voor de gek. Als je eenmaal voor een klant begint te werken, vinden ze toch wel uit hoe groot je bent, op een bepaald moment. Trouwens, als ze je direct vragen “Hoeveel medewerkers heeft je bedrijf” – en sommige klanten stellen je precies die vraag – wat ga je dan doen? Erover liegen?

Grote bedrijven die samen willen werken met individuele trainers of kleine trainingsbureaus malen niet om een ‘groot’ imago. Ze hebben alle voor- en nadelen van werken met kleinere bedrijven al afgewogen. Wees er dus eerlijk over en zet je foto op je website. Door de menselijke factor te introduceren, verander je wat jij misschien waarneemt als een zwak punt, in een sterk punt. Je bent geen groot, onpersoonlijk trainingsbureau waarbij de klant nooit van tevoren weet wie de trainer voor de volgende training is. Jouw klanten leren jou echt kennen. Ze gaan zich zelfs op jou persoonlijk verlaten.

Verzamel eerst referenties en word een autoriteit

ice_patterned

Photo Credit: Drew Avery, published under CC.

Om het vertrouwen te winnen van grotere klanten, die de financiële middelen hebben om te kiezen uit alle trainers ter wereld, moet je eerst een zekere mate van autoriteit opbouwen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een willekeurige onbekende trainer die een groot kantoorgebouw binnenstapt daar meteen een nieuwe klant binnenhaalt.

Als je feitelijk niet onbekend bent, omdat je bijvoorbeeld voordien als trainer in vaste dienst gewerkt hebt bij een groot bedrijf,  dan is dat natuurlijk geweldig. Gebruik die connectie om teruggehuurd te worden als onafhankelijke trainer. Dat is dan de referentie die je nodig hebt als je andere grote bedrijven gaat bellen.

Als je geen connecties hebt, begin dan klein. In het algemeen is het makkelijker om de juiste mensen te spreken te krijgen in een kleiner bedrijf. Ga daar eerst heen, doe een paar succesvolle trainingssessies, en vraag om referenties. Verzamel klantverhalen, werk aan een paar case studies. Als je alles op een rijtje hebt staan, meld je je aan bij grotere bedrijven door de toegevoegde waarde te laten zien die jij ze kan bieden.

Vind een intermediair

Krijg je je voet niet tussen de deur? Overweeg dan om als zzp-er voor training- en consultancy-bedrijven te gaan werken. Natuurlijk moet dat wel een trainingsbureau zijn dat jou naar grotere bedrijven of multinationals uitzendt. Probeer uit te vinden hoe het bedrijf erin slaagt om klussen te krijgen bij multinationals. Als het trainingsbureau klein is, kan je hun marketing en sales tactieken kopiëren (als in: ervan leren). Als ze zelf een groot bedrijf zijn, is het onwaarschijnlijk dat je veel van ze kan leren dat voor jou als klein bedrijf relevant is.

Om er geen misverstanden over te laten bestaan: je doet dit om ervaring op te doen in marketing en sales en naamsbekendheid te verwerven. Maar je kan geen klanten oppikken van het intermediaire trainingsbureau. Je naam zou anders zeker de ronde gaan doen, maar op een zeer negatieve manier.

Word een autoriteit

Om naamsbekendheid te verwerven op een positieve manier, helpt het enorm om jezelf als autoriteit op jouw vakgebied neer te zetten. Je doet dat door te spreken op congressen. Tegenwoordig kan je ook sociale media gebruiken, zoals LinkedIn. Als je weet welke LinkedIn groepen jouw potentiële klanten bezoeken, ga daar dan heen. Draag bij aan de discussies en start zelf interessante nieuwe discussies.

Een zeer effectieve manier om jezelf als autoriteit te lanceren is het schrijven van een boek.  Als je boek zelfs maar een beetje succes heeft, gaan er plotseling vele deuren voor je open. Sterker nog, op een gegeven moment word je misschien niet meer gebeld omdat mensen aannemen dat je het toch wel te druk zult hebben. (Hoe ironisch is dat?)

Vind de beslissers

icepeaks

Photo Credit: Christopher Michel, published under CC.

Maak een lijst van geschikte grote bedrijven waar jij de meeste waarde kunt toevoegen, uitgaande van jouw expertise. Bezoek hun websites en kijk of ze de namen van beslissers publiceren. Voor training kan het bijvoorbeeld gaan om hr managers. Misschien staan ze vermeld in de vacature-sectie van de site, onder ‘werving’ of ‘carrière’. Als je een paar namen hebt, dan is het tijd om je privé dectective hoed op te zetten. Probeer ze online te vinden. Kijk of ze hun emailadres ergens gepubliceerd hebben. Misschien bezoeken ze dezelfde LinkedIn groepen als jij.

Als je hun contactgegevens hebt, stuur je ze een bericht (via email of LinkedIn) en probeer je ze aan de telefoon te krijgen. In dit stadium moet je je klantverhalen en case studies bij de hand hebben.

Uiteraard is de beste introductie er één die door een wederzijdse kennis gedaan wordt. Vraag je huidige klanten of ze iemand kennen die zou kunnen profiteren van jouw trainingen.

Geef geen gratis training

Als je net begint, in het bijzonder als je jonger bent, loop je gegarandeerd tegen het volgende aan. Je belt een beslisser in een groot bedrijf, laten we zeggen een bank. En kijk, je wordt daadwerkelijk uitgenodigd voor een gesprek. Je komt daar goed voorbereid en je hebt een leuk gesprek over de waarde die je kan toevoegen via jouw training. Met andere woorden: je bent het er allebei over eens dat jouw training een echt probleem oplost. De hr manager lacht bemoedigend en knikt.

Dan breng je het onderwerp compensatie ter sprake. Nu zegt de manager: “We kunnen je niet gaan betalen. Jij zou blij moeten zijn dat je de kans hebt om voor ons te werken zodat je een referentie van ons krijgt. Dat jij onze merknaam kunt noemen is een geweldige kans voor jouw carrière en je zaak.”

Trap hier niet in. En ga ook niet in op andere verzoeken om gratis training. Als ze denken dat jouw training waarde toevoegt, dan zullen ze ook bereid zijn om er voor te betalen. Waarom zouden ze anders de tijd van hun werknemers verspillen met jouw training?

Verantwoording kunnen afleggen is zeer belangrijk

ice_columns

Photo Credit: McKay Savage, published under CC.

De mensen die jou de eerste keer inhuren, doorgaans de beslissers, wagen een gok met jou. Zorg ervoor dat je ze niet teleurstelt. Sterker nog, zorg voor bewijs dat je waarde hebt toegevoegd, dat je hun probleem hebt opgelost.

In het ideale geval begin je met een pre-test om de huidige vaardigheden en kennis te meten. Houd een presentielijst bij tijdens de trainingssessies. Na de training meet je de kennis en vaardigheden opnieuw. Als je geen verbetering waarneemt, probeer het probleem dan op te sporen en bespreek het openlijk. Dit is iets wat je voor alle soorten klanten moet doen, maar bedrijfsmanagers willen gedetailleerde rapporten van jou inzien (zelfs als ze ze niet altijd echt lezen). Zorg er dus voor dat je die rapporten kunt aanleveren.

Veel succes!

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *