Blog

Online Training en e-Coaching Tips

De marketing-kracht van je email signature

4 februari 2013 15:13 door

Hier heb ik een korte tip: maak van je email signature een marketing instrument. Met je email signature bedoel ik het “vaste” deel onderaan je emails waar je adres staat. In aanvulling op je adres kan je hier ook vertellen wat je zoal te bieden hebt. Hier is een Engelstalig voorbeeld waarin het mailtje afgesloten wordt met Kind Regards, maar dat kan je natuurlijk makkelijk vervangen door Met vriendelijke groet.

Sample Email Signature

Email signature met een mini brochure

Deze trainer begint in de afsluiting van de mail dus meteen met de marketing. De afsluiting bevat niet alleen naam en adres van de trainer, maar ook een mini brochure. En  ieder onderstreept item is tevens een link naar een uitgebreidere toelichting op de website van de trainer. Er is zelfs een aansporing voor de lezer tot Direct aanvragen (Request Now), die je naar een aanvraagformulier leidt waar je je email adres achter kunt laten.

Net als bij reclame op een auto is het effect natuurlijk beperkt tot de mensen die de boodschap ook echt onder ogen krijgen. Maar in tegenstelling tot het beletteren of spuitverven van je auto is het uitbreiden van je email signature compleet gratis.

Als je veel emails stuurt, dan is een mini brochure in je signature misschien nog effectiever dan dit!

Veel elektronische leeromgevingen maken het mogelijk om email naar deelnemers aan je trainingen te sturen. Neem in deze emails ook je trainingsaanbod op. Misschien kan je je signature zelfs automatisch laten updaten door zo’n systeem, aangezien je waarschijnlijk alle trainingen binnen je aanbod ook in je elektronische leeromgeving hebt opgenomen.

Als je geen automatische oplossing gebruikt om je email signature bij te werken, vergeet dan niet je mini mail-brochure bij te werken op het moment dat je trainingsaanbod gewijzigd is. Klik ook af en toe op de links om te zien of ze nog steeds goed werken.

2 reacties

Halveer je trainingssessie

8 januari 2013 15:59 door

Vorige maand deed mijn vrouw mee aan een tweedaagse trainingssessie. Zij is business analist bij een zorgverzekaar en een deel van haar werkzaamheden bestaat uit het schrijven van requirements (zeg maar: wat moet de software kunnen). Ze heeft ook een stel collega’s met dezelfde functie. Om alle neuzen één richting uit te krijgen, stuurde de organisatie hen dus naar een training die over één specifieke analyse methode ging.

Requirements Analysis

Requirements Analyse

Nu komt het: de complete eerste dag van de training ging op aan theorie. Een hele dag lang stond de trainer daar en legde de theoretische onderbouwing van de requirements analyse uit. Nee, ik denk niet dat het onderwerp zoveel uitweiding niet behoeft. In tegendeel, een dag is waarschijnlijk maar net genoeg.

Daarentegen maak ik me er wel druk over dat een face-to-face sessie werd gebruikt voor het theoretische deel van de training.

Hier volgt wat de trainer had moeten doen, ten voordele van iedereen. Inclusief de trainer (de trainer in het bijzonder).

Zet het theoretische gedeelte online

Zet de theorie online. Daar hebben we e-learning voor.

Let wel, ik pleit er niet voor om het boek online te zetten. (Er is altijd wel een boek, nietwaar?) Maak er in plaats daarvan een interactieve ervaring van. Er zijn tal van mogelijkheden om de deelnemer te betrekken bij de theorie met behulp van een elektronische leeromgeving.

Je kunt bijvoorbeeld nog steeds zelf het theoretische gedeelte zelf presenteren als je wilt, maar dan een video gebruiken in plaats van een live presentatie. Hak de video op in onderwerpen en presenteer een adaptieve toets aan het einde van ieder onderwerp. Als de deelnemer de toets niet haalt, herhaal dan niet hetzelfde stukje video, maar biedt een andere uitleg.

Gebruik de elo om alle deelnemers een case te mailen die ze moeten oplossen (of beschrijven). En laat ze hun oplossingen op een forum in de elo zetten. Vraag ze tenslotte ook om elkaar oplossing te beoordelen.

Verdubbel je inkomen

Als de trainer die het bedrijf van mijn vrouw ingehuurd had, de theorie online had gezet, had hij zijn trainingssessie letterlijk kunnen halveren.

Maar hij had nog steeds hetzelfde bedrag kunnen factureren, want het eindresultaat is hetzelfde: verworven expertise over de theorie achter requirements analyse. Hij had met andere woorden nog steeds dezelfde waarde geboden aan de klant. En het resterende deel van de face-to-face training zou natuurlijk compleet gericht zijn op de praktijk.

Minimal Art by Keupp

Laten we simpele oplossingen zoeken

Deze aanpak heeft twee voordelen:

  1. Omdat werknemers zich de theorie thuis achter de computer kunnen eigen maken, gaat er minder werktijd verloren.
  2. De trainer kan twee keer zoveel trainingssessies houden in dezelfde tijdspanne.

Denk je eens in: omdat je dezelfde waarde biedt, kan je hetzelfde factureren. En bovendien kan je meer trainingssessies geven. e-Learning verdubbelt dus je inkomen!

1 reactie

Bloggen als marketing instrument

19 december 2012 15:42 door

Bloggen als marketing instrument werkt als je:

  1. Schrijft voor een specifiek publiek
  2. Kopij schrijft rondom een specifiek zoekdomein (voor zoekmachines)
  3. Een uitnodiging tot actie toevoegt op je site (je vraagt bezoekers iets te doen)

Schrijven voor een specifiek publiek spreekt voor zich. Als je een trainer bent die gespecialiseerd is in beveiliging (je traint winkelpersoneel in omgaan met geweld, overvallen, etc.), dan bestaat je publiek uit winkeleigenaren en het onderwerp is beveiliging.

security

Dan geef je dus in iedere blog post een nuttig advies. Je besteedt bijvoorbeeld aandacht aan mystery visits (bezoekjes die je ook aflegt als betaalde dienst). Maar houd in gedachten dat dit geen sales is. Vertel de winkeleigenaar gewoon dat hij of zij ook een vriend of  familielid kan vragen om de zaak te bezoeken als “winkeldief” om uit te vinden welk onderdeel van de beveiliging verbetering behoeft.

Kopij schrijven voor zoekmachines betekent: stop alle relevante zoektermen voor jouw specialisatie in de blog post. Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid voor de feitelijke “menselijke” lezer.

Stel dat je goed je best gedaan hebt op SEO (search engine optimization, ofwel het optimaliseren van je site voor de vindbaarheid bij zoekmachines) en je publiek waardeert je blog posts hogelijk. Dan moet je ze in iedere blog post vragen om actie te ondernemen. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om zich in te schrijven voor een mailinglijst (een email nieuwsbrief).

Je kunt ze ook direct vragen om zich aan te melden voor de veiligheidstraining, maar dat werkt waarschijnlijk niet. Meestal kost het wat tijd voordat je als betrouwbaar “merk” bekend staat bij een specifieke site bezoeker.

Het moment om je mailinglijst te gebruiken, is als je bijvoorbeeld begint met een nieuwe trainingssessie, of als je een nieuwe training ontworpen hebt. Dan licht je mensen in via je mailinglijst.

Samenvattend: bloggen is een manier om leads (potentiële klanten) te genereren die je vervolgens bereikt via email.

1 reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *