Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Voor beginners: jouw training op de 1ste pagina in Google

5 november 2013 9:05 door

Een online training maken kost veel tijd en moeite. Als je klaar bent, wil je er absoluut zeker van zijn dat mensen je online training kunnen vinden via zoekmachines als Google. En je wilt niet gewoon zomaar ergens voorkomen in de zoekresultaten, je wilt op de eerste pagina staan, liefst in de top vijf. Daarvoor heb je Search Engine Optimization (SEO) nodig: optimalisatie van de “vindbaarheid” van je website.

magnifying_glass

Hoe werkt online zoeken?

SEO zorgt ervoor dat je trainingswebsite hoger komt te staan in de lijst met zoekresultaten: je ranking (positie) wordt verbeterd. Even voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om adverteren. Het komt er op neer dat je mensen jouw online training wilt laten vinden via, voornamelijk, Google.

Hoe werkt dat? Hoe kan je de ranking van je online training in de zoekresultaten verbeteren? Ten eerste moet je iets weten van de manier waarop zoekmachines eigenlijk werken – niet tot in alle technische details, maar algemeen gesproken.

Hoe vinden zoekmachines een willekeurige online training?

(meer…)

Geef reactie

Vrij beschikbare video’s gebruiken in online training

1 oktober 2013 9:39 door

Hoe maak je een aansprekende online training? Gebruik video om het nut van de training te laten zien. Als je bijvoorbeeld hulpverleners traint in het omgaan met aggressie, zou je de online training kunnen starten met een video van een newsitem over dit onderwerp. Tot nog toe verschilt de aanpak niet van een reguliere face-to-face trainingssessie: de video illustreert een probleem en dan pik jij de draad op door deelnemers om te leren gaan met een situatie waarin ze zelf terecht kunnen komen.

In een online training kan je ook een discussie initiëren gebaseerd op de video. In alle elo’s (elektronische leeromgevingen) die ik ken, kan je een forum in je training opnemen. Maak wel duidelijk in de titel en de beschrijving van het forum wat het doel is. Als je een klein aantal deelnemers heb (of als je ze in kleine groepen opsplitst), kan je iedereen de opdracht geven om een stelling te plaatsen gebaseerd op wat ze opgepikt hebben uit de video.

Video in online training

Video in online training

Even een terzijde: een online trainingsvideo kan je eindeloos opnieuw bekijken. Klinkt heel saai, maar hier is een quote van een IBM trainer, Bob Rohr, die uitlegt waarom dat eigenlijk geweldig is: (meer…)

1 reactie

Breid je trainingspraktijk uit naar een nieuw publiek

3 september 2013 9:00 door

Bied online training aan om toegang te krijgen tot een nieuw publiek dat je voorheen niet op een kosteneffectieve manier kon bereiken.

Laten we eerlijk zijn: als succesvolle trainer, in het bijzonder als je over een specifieke expertise beschikt,  ben je waarschijnlijk niet goedkoop. Dat is natuurlijk prima, maar het beperkt je afzetmarkt tegelijkertijd tot de grotere organisaties. Kleinere bedrijven, laat staan individuele werknemers, kunnen zich jouw diensten niet veroorloven.

Als je online training goed inzet, kan je daar verandering in aanbrengen. Het biedt een kans om je vaardigheden en ervaring aan een groter publiek te verkopen. Je kunt om te beginnen je bestaande klanten als marketing-kanaal gebruiken voor je online trainingsproducten. Hoe werkt dat?

Er zijn heel veel trainingskansen buiten je gebruikelijke klantenkring

Er zijn heel veel trainingskansen buiten je gebruikelijke klantenkring

Laten we als voorbeeld aannemen dat je apotheekmedewerkers traint. Je vertelt ze over het veilig gebruik van bepaalde medicijnen: de correct dosis, de mogelijke bijwerkingen en de beste manier om het medicijn toe te dienen. Stel dat je apotheken een online trainingspakket kan verkopen dat eigenlijk een “light” versie is van jouw oorspronkelijke training. Die light training is uitsluitend gericht op een specifiek medicijn en legt alles uit zonder apothekersjargon te gebruiken.

Waarom zouden apotheken een versie “voor dummies” kopen? Om hun klanten te informeren natuurlijk. Denk eens aan het lezen van de bijsluiters, in kleine lettertjes en saaie proza. Een online presentatie met een kleine multiple choice test na afloop vormt een veel betere leerervaring. (meer…)

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *