Hoe verschil jij van de anderen?
Je Unique Selling Proposition (afgekort USP) onderscheidt jou van andere trainers. Hoewel USP het woord selling bevat, gaat het eigenlijk om de reden waarom je klanten jou uitkiezen in plaats van de concurrentie. In het ideale geval is jouw USP een sterk punt dat alleen jij bezit: een oneerlijk voordeel, zogezegd, dat jouw concurrenten niet ongedaan kunnen maken. Vanuit het perspectief van je klanten is het ‘t antwoord op de vraag “Waarom zou ik een training van jou kopen?”.
Stel dat je een trainer bent die gespecialiseerd is in het aanknopen van zakelijke relaties in China. Je helpt ondernemers die zich aan het oriërenteren zijn op uitbreiding naar China, of misschien de productie daar willen uitbesteden. Jij traint ze bijvoorbeeld in het herkennen van het belang van guanxi, connecties en relaties, in de Chinese zakenwereld.
Zou jij verder Mandarijn Chinees als moedertaal hebben, en alle andere Chinese zakenrelatie-trainers spreken alleen Nederlands, dan heb jij een oneerlijk voordeel. Je bezoekt het land regelmatig, leest Chinese zakenkranten en -tijdschriften en spreekt met heel veel Chinese zakenlui. Je bent uniek gekwalificeerd om de nuances van de Chinese zakelijke etiquette uit te leggen. Jouw klanten zullen jou eerder inschakelen dan je concurrenten. Als je jouw USP in je marketing materialen opneemt natuurlijk.
Hoe kom je nou aan een Unique Selling Proposition? Als je ook maar een beetje succesvol bent als trainer, heb je waarschijnlijk al een USP zelfs als je het niet weet. Je moet alleen uitvinden wat die is. (meer…)
Recente reacties