Blog

Online Training en e-Coaching Tips

10 Dingen die alle trainers moeten mijden als de pest

16 november 2015 9:04 door

Omwille van je trainees, je bedrijf en uiteindelijk jezelf, moet je de volgende 10 zaken mijden als de pest:

Photo credit: Andrej Chudy, published under CC.

Foto credits: Andrej Chudy, published under CC.

  1. Rooster geen hele werkweek in. Geen enkel bedrijf gaat z’n medewerkers een hele week van het werk afhouden. Verdeel de training over een maand of zelfs twee maanden als het moet.
  2. Laat je niet overhalen om een driedaagse training in één dag te proppen. Om precies dezelfde reden als bovengenoemd, oefent het management soms druk op je uit om de training te verkorten. Geef niet toe aan die druk! Stel dezelfde oplossing voor als net genoemd, namelijk de training over meerdere weken uitsmeren, of laat je deelnemers een deel van de voorbereiding online doen, met een online trainingsplatform (e.g. een elo / lms).
  3. Denk nooit dat deelnemers jou niks te leren hebben. Een participant kan meer weten over een bepaald onderwerp dan jij. Vraag de deelnemer in dat geval iets als “Okay David, wat is jouw mening over dit onderwerp?” Grijp deze gelegenheid ook aan om wat interactie in de groep te creëren: “Heeft iemand nog andere vragen voor David?”(Er van uitgaande dat David open staat voor dat soort dingen.)
  4. Deze zou een compleet open deur moeten zijn voor alle trainers, maar voor alle zekerheid: Herhaal niet gewoon het boek. Pas in plaats daarvan je presentatie aan aan de behoeften van je klant – en de live reacties van je deelnemers! Betrek ze er bij door ze te vragen naar hun eigen ervaringen. Bekijk hoe jouw training toegepast kan worden op de werkvloer – hun werkvloer. Kortom: geef minder instructies, faciliteer meer.
  5. Vermijd de randen van de werkweek bij het inroosteren. Maandagochtenden en vrijdagmiddagen zijn waarschijnlijk niet de beste tijdstippen van de week voor je training. Op maandag zijn veel mensen mentaal nog ergens anders. Op vrijdag kijken ze al uit naar het weekend.

    Photo credit: Rowan Heuvel, published under CC.

    Foto credits: Rowan Heuvel, published under CC.

  6. Kleed je niet te informeel – of te formeel. Probeer op voorhand uit te vinden wat voor vlees je in de kuip hebt en pas je kledingstijl aan aan je publiek.
  7. Vermijd teveel zit-tijd. Zorg dat iedereen af en toe van z’n stoel afkomt om de betrokkenheid vast te houden.
  8. Isoleer de deelnemers niet van elkaar. Voor veel professionals is een training de ideale kans om te netwerken. Help ze een beetje door iedereen zichzelf te laten voorstellen. Of laat iederen z’n profiel bewerken en een portret uploaden in je online trainingsplatform, voor aanvang van de trainingssessie.
  9. Maak het niet te laat. Houd een beetje tijd over aan het einde van de trainingssessie voor discussie en koffie en thee of een drankje.
  10. Kom niet onvoorbereid. Je hoeft niet vooraf iedere grap in te studeren, maar deelnemers hebben het snel in de gaten als je teveel improviseert.

 Deel deze blogpost: LinkedIn, Twitter, Facebook, or Google+.

 

Geef reactie

Ben jij een geloofwaardige trainer?

2 november 2015 9:04 door
Photo credit: davide ragusa, published under CC.

Foto credits: davide ragusa, published under CC.

Als je ooit deelnemers hebt gehad die jouw geloofwaardigheid in twijfel trekken, dan ben je niet de enige. Ik ben ooit bekritiseerd vanwege mijn afschuwelijke schoolbord-handschrift (okay, dit was twintig jaar geleden toen ik student-assistent was) – mijn studenten namen voor ‘t gemak maar aan dat ik op andere terreinen even onkundig was.

En hier is een voorbeeld van Joel Graff, een ingenieur en doorgewinterde trainer: “Ik heb ‘s kerels moeten ‘trainen’ die 10-25 jaar ervaring hadden (voornamelijk om bureaucratische redenen). Voordat de training begon ving ik op dat heel veel van die mannen er vrij negatief over waren.”

Hoe heeft-ie zich eruit gered? Hij heeft ze dit verteld:

“In plaats van dat ik hier ga staan en jullie verveel met een paar uur les, gaan we het een beetje anders doen. Jullie gaan mij onderwijzen. We gaan het over alle gebruikelijke dingen hebben, maar ik wil jullie mening horen over wat werkt, wat niet, en wat gewoon stompzinnig is. Wat jullie zeggen gaat het verschil maken. Dit is hoe beleid tot stand komt en hoe het verandert. Dus ik heb jullie hulp echt nodig.”

Hij gaf het woord kortom aan de inhoudelijke deskundigen in de zaal. Hier zijn nog een paar strategieën waarmee je (mogelijke) geloofwaardigheidsproblemen kunt oplossen.

Strategieën om geloofwaardigheidsproblemen op te lossen

  • Verwerf accreditatie. Dat helpt je in ieder geval om een voet tussen de deur te krijgen, maar er is geen garantie dat oudere werknemers je serieus nemen.

    black_pebbles_on_beach

    Foto credits: Colton Brown, published under CC.

  • Probeer deelnemers zo vroeg mogelijk bij de training te betrekken, vraag ze: “Wat verwacht je van de training? Welke vaardigheden wil je leren beheersen?”
  • Houd je verre van gebieden waarop je niet echt ervaren bent, als jij gelooft dat alleen mensen met echte werkervaring trainers zouden moeten zijn.
  • Erken dat je niet alles weet. Parkeer lastige vragen door ze op het bord te schrijven en beloof er later op terug te komen. Of geef deze vragen door aan de inhoudelijke experts. In de woorden van Claudine Hawthorne-Lindo: “Godzijdank is er email en Communicator waarmee je onmiddellijk contact kunt maken met de inhoudsdeskundigen om snelle feedback (gedurende de sesssie) te geven aan de deelnemers! Deelnemers verlaten de sessie met een tevreden gevoel, met alle materialen behandeld, ze bedanken me voor de uitstekende verzorging en geven heel goeie/uitstekende feedback in enquêtes en zijn beter in staat de vereiste taken te verrichten dankzij de training.”
  • Roep de hulp in van inhoudsdeskundigen die hoog aangeschreven staan binnen de organisatie.
  • Jij weet alles van training, dus train de trainer. Maak part-time trainers van inhoudsdeskundigen. Ceferino Jr. Dulay geeft een perfect voorbeeld: “Een benadering die ik volgde was inhoudsdeskundigen te trainen en twee vliegen in één klap te slaan – ontwikkel een geordend denkraamwerk en het vermogen om te leiden en communiceren via het ontwikkelen en geven van trainingscursussen voor de rest van de medewerkers. Het werkte heel goed en in slechts korte tijd hadden we een grote groep part-time technische trainers en een gelijk aantal technische cursussen die ieder onderdeel van de werkzaamheden van de business units afdekten. En deze trainers werden ook coaches op de werkvloer. Ik kreeg dezelfde resultaten toen ik een zelfde technische-trainers-training verzorgde voor een bedieningstraining voor grote machines na mijn pensioen. Absoluut geen twijfels over geloofwaardigheid hierbij.”
  • Creëer een omgeving waar continue leren en trainen plaatsvindt. Faciliteer mentor-rollen voor inhoudsdeskundigen. Laat deelnemers best practicises uitwisselen, zelfs na afloop van de training (via een wiki, een elo, of een online trainingsplatform).
brick-wall

Foto credits: Martin Wessely, published under CC.

De conclusie luidt dat trainers niet zelf alles hoeven te weten, of zelfs relevante ervaring hoeven te hebben. Als je de verwerving van kennis en vaardigheden kan organiseren die nodig zijn om de bedrijfsdoelen te halen, dan wordt jouw geloofwaardigheid gevestigd via het meten en rapporteren van de voortgang die werknemers boeken – met jouw hulp.

Deel deze blogpost: LinkedInTwitterFacebook, or Google+.

Geef reactie

Klanten stelen je trainingsmaterialen? Mooi!

15 oktober 2015 9:03 door
Photo credit: Jeremy Ricketts, published under CC.

Foto credits: Jeremy Ricketts, published under CC.

Stelen jouw klanten je trainingsmaterialen? Best wel veel trainers kunnen erover meepraten; klanten of andere trainers die hun intellectuele eigendommen stelen. Stel je voor dat je in de loop der jaren goeie ijsbrekers, oefenvormen en handouts hebt gemaakt, en dat anderen er dan mee vandoor gaan.

Clare schrijft: “Bij mij hebben ze mijn materialen gekopieerd van mijn boek, gepubliceerd door Gower, en tijdens een acquisitiegesprek aan me voorgehouden als voorbeeld van de standaard waar ‘zij’ naar streefden. Ik had mijn naam inmiddels veranderd, dus ze realiseerden zich niet dat ik het was. Groot ongemak toen ik het ze vertelde.”

Bescherm je eigendommen

Wat kan je doen om je intellectuele eigendommen te beschermen, of gecompenseerd te worden voor jouw harde werk? Hier zijn een paar strategieën om met diefstal om te gaan en je trainingsmaterialen te beschermen.

  • Produceer geen eigen materialen meer. Gebruik in plaats daarvan boekenlijsten, video’s en websites waarmee je deelnemers zich kunnen voorbereiden. Hiermee wordt diefstal (van jou althans) onmogelijk, maar het maakt je ook compleet onafhankelijk van trainingsmaterialen die anderen aanleveren. Als iedereen die strategie zou volgen, zouden er geen trainingsmaterialen meer overblijven. En je zou ook geen op maat gemaakte trainingsoplossing meer kunnen aaneleveren.

    Foto credits: wyman H, published under CC.

  • Voeg je emailadres en je website url toe aan de inhoud, bijvoorbeeld ingebakken in afbeeldingen. Dit voorkomt de diefstal niet, maar maakt het wel makkelijk om te bewijzen dat jij de auteur bent.
  • Voeg je naam en je contactgegevens toe in de voettekst van al je handouts en andere papieren materialen, om dezelfde reden als hierboven.
  • Sommige trainers merken dat hun materialen die ze in een offerte hebben opgenomen, gestolen worden. Je zou de klant een geheimhoudingsverklaring kunnen laten tekenen om dit te voorkomen, maar waarschijnlijk alleen als je toch al veel gewicht in de schaal legt bij die specifieke klant.
  • In de meeste beschaafde landen ben je automatisch de houder van de auteursrechten, als auteur, maar het kan nooit kwaad om kwistig met copyright notificaties te strooien.
  • Gebruik een handelsmerk om je materialen te beschermen. Dat maakt het veel makkelijker om juridische stappen te nemen in het ergste geval.
  • Gebruik online training om je live sessies te ondersteunen. Het is veel moeilijker om toetsen, assessments en opdrachten te stelen als ze via een online trainingsplatform (of elo) aangeboden worden. En je kan ook niet echt de onderdelen van een community stelen, zoals sms-herinneringen, email opfrissers, en forumberichten van oud-deelnemers – dit alles kan worden geaccommodeerd met een online trainingsplatform.

Als je ontdekt dat je klanten of derde partijnen jouw materialen zonder jouw toestemming gebruiken, stuur ze dan een aanmaning om daar mee te stoppen, vergezeld van een factuur en een offerte met een aanbieding voor toekomstig gebruik – met een prijskaartje aangehecht natuurlijk.

Klanten die van je stelen is eigenlijk heel goed

rocky_coast

Foto credits: wyman H, published under CC.

Als je klanten, alle tegenmaatregelen ten spijt, je trainingsmaterialen blijven stelen, betekent dit dat jouw materiaal heel waardevol voor ze is. Dat betekent waarschijnlijk ook dat je jouw materialen aan een breder publiek kunt verkopen. Je kunt het zelfs als aanprijzing gebruiken:

“Teresa’s trainingsmaterialen zijn zo goed dat andere trainers ze hard nodig hebben – zo goed dat ze zelfs gestolen worden.  Dat is de reden waarom ze besloot om een handboek te maken dat alle materialen bevat plus een instructieve handleiding die precies uitlegt hoe je de materialen in de praktijk het beste kunt gebruiken.

Kortom, je stelende klanten kunnen je in een richting sturen waarbij je jouw trainingsmaterialen zelf publiceert, of zelfs je eigen franchise business begint. Deel om te beginnen gratis materialen uit en moedig iedereen aan om die vrijelijk te verspreiden; maak digitale producten want die zijn makkelijker te kopiëren en te delen.

De conclusie luidt: maak je niet teveel zorgen over klanten of andere trainers die jouw trainingsmaterialen stelen. Geef ze nog meer om te “stelen”, zodat publiciteit geven aan jouw ontluikende franchise business.

Deel deze blogpost: LinkedInTwitterFacebook, of Google+.

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *