Specialisatie maakt niche marketing mogelijk
Waarom zou je geïnteresseerd zijn in niche marketing? Omdat marketing gericht op een heel specifiek publiek veel makkelijker is – en goedkoper – dan de benadering van een schot hagel. Als je in een niche werkzaam bent, word je ook veel sneller expert. Je klanten ondervinden namelijk allemaal dezelfde problemen die ze opgelost willen zien met behulp van jouw trainingsessies. Zo kan je in korte tijd je nieuwe klanten adviseren op basis van wat je van je bestaande klanten hebt geleerd.
Vervolgens zet je dat advies online, publiceert je aanbevelingen op je website of je blogt erover. Wacht, advies aan iedereen aanbieden? Compleet gratis? Ja, eigenlijk wel. Jij bent een trainer, jouw toegevoegde waarde zit in de face-to-face sessies. Natuurlijk kan men jouw advies toepassen zonder dat jij verder betrokken bent, maar dan lopen ze wel het risico dat ze ‘t net verkeerd doen. Wees dus niet bang dat ze er met jouw gratis advies vandoor gaan.
Als je gespecialiseerd bent, zijn jouw online aanbevelingen ook echt waardevol voor alle leden van jouw niche. Bijvoorbeeld, stel dat je een trainer bent die besluit om zich te specialiseren in presentatie trainingen. Vanaf dat moment hoef je niet meer te concurreren met alle andere “algemene” trainers.
Bekijk je specialisatie eens vanuit het perspectief van de klant. Ik ben financieel directeur en ik moet een presentatie voorbereiden van de kwartaalcijfers. Ik heb twee advertenties voor me: één is er van Ted de Trainer – voor al uw trainingen. De andere is van jou, de trainer die gespecialiseerd is in presentaties. Stap ik dan naar Ted? Nee, natuurlijk kies jou, want jij kunt precies in mijn behoefte voorzien: het voorbereiden van een presentatie.
Nog mooier is dat iedereen tegenwoordig op internet kijkt. Daar krijg ik, financieel directeur, Teds advertentie niet eens te zien, want ik heb “presentatie training” ingetypt in Google. Ik krijg meteen jouw advertentie te zien – maar alleen als jij gespecialiseerd bent in wat ik nodig heb; als ik een klant ben in jouw niche.
Hoe vind je een winstgevende niche?
Als je al ergens in gespecialiseerd bent en je trainingsbusiness draait goed, gefeliciteerd, dan is jouw niche gevalideerd en ben jij een jager die met scherp schiet. Je kunt deze sectie overslaan. Maar als je nog steeds met hagel schiet, lees dan vooral verder.
Waar vind je een winstgevende niche? Op internet natuurlijk. Begin met klanten waar je goede ervaringen mee hebt. Wie zijn zij? Wat doen ze? Ook belangrijk: betalen ze je goed? Als je een specifieke niche in gedachten hebt, is je eerste doel om uit te vinden of die bij je past: dat noemen we het valideren van de niche. Dat is waar je internet voor nodig hebt.
Is de markt groot genoeg?
Ga online en sla de telefoongids er op na. Google op “trends en cijfers” in combinatie met de naam of omschrijving van jouw niche. Is jouw niche groot genoeg voor een vakblad? Als je besluit om deze niche echt te gaan bestrijken, dan wil je misschien zelfs wel adverteren in een vakblad (tenslotte hoeft niet alle marketing plaats te vinden via internet).
Is er een goedkope manier om ze te bereiken?
Kan je ze bereiken door een publiek op te bouwen voor een mailinglijst, een blog of via search engine optimization? We gaan ieder van deze onderwerpen apart behandelen in andere blog posts. Je kunt overwegen om op forums te kijken, en websites van vakverenigingen en LinkedIn-groepen. Wat zijn de advertentieprijzen daar?
Hebben ze problemen die jij kan oplossen?
Een doelgroep bereiken is makkelijker als je ze ook echt kan helpen. Bezoek alle forums, blogs en LinkedIn-groepen nog een keer en noteer alle issues die ze bespreken. Is er een patroon? Hebben ze problemen die jij kan oplossen?
Een publiek opbouwen
Als je eenmaal een niche gekozen en gevalideerd hebt, moet je ze nog bereiken. Help je klanten. Bouw een vertrouwenwekkende reputatie op door je klanten echt te adviseren met aanbevelingen die ontleend zijn aan ervaringen met bestaande klanten.
Gebruik je blog, website en mailinglijst om het advies ook echt de wereld in te sturen. Je kunt ook tips posten op blogs, forums en LinkedIn-groepen. Daar vandaan kan je ook naar je eigen blog linken, als dat gepast is. Onthoud alleen één ding: je kan geen specialist zijn in alles, zelf niet in een niche. Kies je onderwerpen dus met zorg en empathie.
In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform
Recente reacties