Moordstrategie om management buy-in voor je training te krijgen
Catherine schrijft: “Ik heb geweldige trainingssessies meegemaakt waar de manager of medewerker aan het einde helemaal enthousiast is en het geleerde in de praktijk wil brengen, om vervolgens te merken dat hun baas hun voortgang blokkeert. Wat kunnen we daaraan doen?”
De enige manier om dit tegen te gaan is door management buy-in te verwerven (dus steun van het management). Het verkrijgen van management buy-in is cruciaal voor het succes van je training. Het bepaalt voor een groot deel de motivatie van je deelnemers. De transfer van training, d.w.z. het toepassen van de nieuw verworven vaardigheden op de werkvloer, kan gehinderd worden als het management niet bereid is de noodzakelijke veranderingen door te voeren – dat is waar Catherine het over heeft. En tot slot, als het management jouw training ziet als een kostenpost in plaats van een strategische investering, is de kans groot dat jouw baan op de tocht staat als het bedrijf een moeilijke tijd in gaat.
De “traditionele” manier om management buy-in te krijgen is door zeker te stellen dat de training überhaupt nodig is. Voer een trainingsbehoefte-analyse uit:
- Zet de doelen en behoeften van het bedrijf op een rijtje.
- Stel vast wat de vereiste vaardigheden zijn voor diverse rollen, noodzakelijk voor het behalen van de zakelijke doelstellingen.
- Meet het gat tussen het huidige vaardigheden-niveau en de vereiste competenties.
- In het ideale geval bereken je de ROI (rendement op de investering) van de training (hoeveel beter het bedrijf zal functioneren als iedereen het vereiste competentieniveau heeft).
Maar zelfs als alle stakeholders zich bewust zijn van de trainingsbehoefte, neemt het management soms nog steeds niet de ondersteunende rol in die wel vereist is. Je moet heel duidelijk maken dat hun betrokkenheid vereist is om de transfer van training succesvol te laten plaatsvinden. In de woorden van John, trainer:
“Wat gebeurt er als je werknemers naar een time management workshop stuurt, maar hun leider heeft zelf time management issues? Hoe gaat hij of zij de zojuist gemotiveerde werknemers dan coachen? Dat wordt heel moeilijk.”
Een goeie manier om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid van het management op het juiste peil is, is door de training in te bedden in een algemener verandermanagement programma. Afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent, heeft “verandermanagement” een mooie klank voor veel managers, wat het makkelijker maakt om hun steun te werven. Het nadeel kan zijn dat werknemers verandermanagement misschien associëren met ontslagen worden.
Als je een beetje gewicht hebt binnen de organisatie, is de beste manier voor het verwerven van management buy-in het veranderen van je bedrijf in een lerende organisatie. Een lerende organisatie bevordert de scholing en ontwikkeling van al haar leden om zichzelf voortdurend aan te passen aan haar veranderende omgeving (wikipedia). Een lerende organisatie geeft niet alleen periodiek trainingen, maar voert ook regelmatige follow-ups in, assessments, mini-interventies, coaching op de werkvloer en mentorschappen. Het advies bij de invoering luidt: begin klein. Het is niet nodig om meteen een grootse visie te presenteren aan het management team. Overtuig ze door te doen, niet door te praten. Probeer aan te sluiten bij een project waarbij je continu leren kan invoeren en meet de resultaten in termen van:
- Omzet-toename
- Reductie van afval
- Grotere personeelsloyaliteit
- Afname van onkosten
Presenteer de resultaten, en begin dan over het veranderen van het bedrijf in een lerende organisatie. Kortom, het management is doorgaans resultaatgericht. Dat betekent dat jij dat ook zou moeten zijn om hun steun te verwerven.
Deel deze blogpost: LinkedIn, Twitter, Facebook, of Google+.
In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform
Recente reacties