Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Met je poten in de modder: advies van doorgewinterde trainers

17 juli 2015 9:05 door
bambo_front

Foto credits: underutilized, published under CC

Een tijdje geleden had ik het voorrecht een online discussie te kunnen volgen van doorgewinterde trainers die advies uitwisselden over de professionele en zakelijke aspecten van training.

Hier wil ik de belangrijkste conclusies met je delen. Ik hoop dat je er iets van opsteekt, maar belangrijker nog, dat je het advies voor je laat werken.

Professionele Ontwikkeling

Pam van Engelshoven vertelt het volgende, in antwoord op de vraag  Wat heeft je geholpen trainer te worden?

Ik had geen idee dat ik trainer ging worden, maar net als Adrian had ik de gewoonte om trainers te bestuderen als ik een cursus of workshop bijwoonde. Ik had absoluut mijn eigen voorkeuren betreffende attitude, en dat is precies wat ik de deelnemers in mijn trainingen nu aanbied, ik zag wat “bij mij paste”! Verder had ik het geluk dat ik werkte voor een organisatie die investeerde in hun reguliere freelancers (NACSI) toen ik begon, en die vrijgevigheid – van beide kanten sindsdien – is een van de belangrijkste ingrediënten van een langdurig succesvolle samenwerking.

Robert Blaga voegt daaraan toe:

“Breng tijd door als cursist” – Naar mijn ervaring is dat een hele goede gewoonte. Ik woon ieder jaar tenminste 3 sessies bij (vorig jaar waren het er 4). Ik vind het ook een goede gewoonte om mensen te vragen wat zij anders gedaan zouden hebben. Het toont aan dat je geeft om je klanten en je werk.

 

Je trainingsbedrijf laten groeien

Of je nu freelancer bent of de eigenaar van een trainingsbedrijf, je hebt te maken met dezelfe vragen: wat kan ik doen voor de organisatie van mijn klanten en hoe laat ik mijn eigen bedrijf groeien?

Daryl heeft 3 inspirerende en makkelijk te onthouden regels:

Er zijn slechts 3 manieren om jouw impact te vergroten of je bedrijf te laten groeien:

  1. Help meer mensen
  2. Help mensen beter
  3. Help mensen vaker

Om dit goed te kunnen doen moet je mensen helpen met waar ze mee geholpen willen worden, niet alleen waarmee jij denkt dat geholpen zouden moeten willen worden, en vergeet nooit dat je alleen kunt blijven helpen als je eerst helpt waarmee de kerel die de factuur betaalt geholpen wil worden.

Bamboo forest

Foto credits: Ståle Grut, published under CC

Brian Carroll:

  1. Het strategische businessplan heel goed begrijpen.
  2. De vaardigheden begrijpen die het bedrijf nodig heeft om de strategische doelen te bereiken.
  3. Vermogen om ondersteuning van stakeholders te verwerven en de middelen voor trainings- en ontwikkelingsinitiatieven die de ontbrekende vaardigheden bijschaven.
  4. (Ik weet het) Vermogen om ROI [rendement op de trainingsinvestering] aan te tonen om de ondersteuning van stakeholders te behouden.

Trainings- & opleidingsafdeling met succes managen

In de rol van corporate trainingsmanager heb je verschillende verantwoordelijkheden. Hoe ga je daar mee om?

Craig Watkinson:

  • Begrijp de impact van de trainingen waar jij verantwoordelijk voor bent
  • Zorg ervoor dat je een team hebt van gerespecteerde en vaardige inhoudelijke experts voor de inhoud en de uitvoering
  • ZORG ERVOOR JE HET MANAGEMENT VOLLEDIG AAN JOUW KANT HEBT bij alles wat je doet!

Zonder specifieke volgorde.

Faezeh Firouzabadi  vat het mooi samen:

Planning en programma-ontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het werk van de trainingsmanager.
Want training biedt een manier om de vaardigheden te ontwikkelen, de productiviteit te verhogen en de kwaliteit van het werk. Daarom moeten traingsmanagers:

  • in kaart brengen wat de trainingsbehoeften zijn van een organisatie om te bepalen hoe ze bestaande programma’s kunnen wijzigen of verbeteren en welke nieuw trainingsprogramma’s de organisatie zouden helpen bij het optimaal benutten van informatie technologie.
  • individuele trainingsplannen bedenken om de vaardigheden van een werknemer te versterken of nieuwe te onderwijzen.
  • bepalen wat de effectiviteit is van trainingsprogramma’s of van de prestaties van andere trainers

Als trainingsmanager moet je altijd op de hoogte zijn van de laatste onderwijsmethoden, materialen en trainingstechnieken.

Bamboo forest path

Foto credits: Jason Ortego, published under CC

Laura zegt:

Leer om nee te zeggen en eis dat een performance issue eerst onderzocht wordt voordat het anderen toegestaan wordt om er maar weer een training tegenaan te gooien.

Kate Cobb beeindigt de discussie:

Geweldig om zoveel ideeën te zien. Ik moet het met Brian en anderen eens zijn die de nadruk leggen op strategische verantwoordelijkheid. Naar mijn ervaring is dat waar de meeste trainingsmanagers op vastlopen – ze mogen heel populaire programma’s hebben lopen, maar als die niet afgestemd zijn op de zakelijke doelen, hoe nuttig zijn die programma’s dan?

Trainingsmanager zeggen vaak dat niemand naar ze luisteren, dus hoe kunnen ze gehoord worden aan de ‘top tafel’?

Laura sloeg wat mij betreft de spijker op z’n kop!

 

Deel dit bericht: LinkedInTwitterFacebook, or Google+.

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *