Gaat online training de face-to-face sessies uitroeien?
Staat online training op het punt om face-to-face sessies overbodig te maken? Om die vraag te beantwoorden, bekijken we eerst twee soorten online training: synchrone en asynchrone online training.
Asynchrone online training
Tijdens een asynchrone online training zijn de trainer en de trainee niet noodzakelijkerwijs allebei tegelijk aanwezig. Hoe is dat mogelijk? Simpel: denk aan schriftelijke cursussen. Natuurlijk heeft een training doorgaans veel meer impact. Een training die ‘schriftelijk’ plaatsvindt is moeilijk voorstelbaar.
Maar moderne technologie heeft (veel) meer impact dan schriftelijke correspondentie. Als een trainer die een asynchrone online training geeft, heb je de volgende mogelijkheden:
- Adaptieve tests: als trainees het heel erg goed doen, kan je ze snel automatisch doorsturen naar het einde. Als ze het daarentegen behoorlijk slecht doen, kan je aanvullende uitleg verstrekken en opnieuw testen.
- Geïntegreerde videos: tussen tests door toon je instructieve videos. Dit werkt bijzonder goed bij gedragstraining.
- ‘Inslijten’ van de training lang na dat die gegeven is: stuur emails, sms-jes of zelfs mini-trainingsvideo’s om de transfer van training naar de werkvloer te verbeteren.
Een aanvullend groot voordeel is ‘peer to peer’ communicatie: trainees met elkaar laten communiceren. Trainees kunnen hun trainingservaringen delen en elkaar ondersteunen via fora, email en andere online samenwerkingsinstrumenten.
Synchrone online training
Bij dit type online training is iedereen op hetzelfde moment aanwezig, alleen niet per se op dezelfde plaats. Tijdens een teleconferentie, teleseminar of webinar is de trainer niet alleen aan het ‘uitzenden’, maar ook vragen aan het beantwoorden. Natuurlijk kan, omdat iedereen toch al een computer gebruikt, ook dingen doen als live polls. (‘Wat denk jij dat het juiste antwoord uit deze keuzeopties is?’)
Live online training houdt meestal in dat er een video stream is van de trainer (een continue uitzending) of van een computerscherm (bijvoorbeeld een Powerpoint presentatie). Als dat opgenomen wordt, kan de online training ook nog na afloop voor onbepaalde tijd gevolgd worden.
Voor specifieke doeleinden kan een live online training-sessie heel effectief zijn. Bijvoorbeeld om het traditionele ‘talenlab’ te vervangen, waarbij de taal-trainer (meestal een native speaker) meeluistert met de studenten terwijl ze hun uitspraak oefenen.
Waarde toevoegen aan face-to-face sessies met online training
Ik denk dat het duidelijk is dat online training face-to-face training niet snel zal vervangen. De fysieke aanwezigheid van de trainer is gewoon te belangrijk.
Maar online training kan wel degelijk waarde toevoegen voorafgaand aan, tijdens en na afloop van de face-to-face training.
Vooraf
Voor de face-to-face sessies zou je asynchrone online training kunnen gebruiken om:
- Voorwaardelijke toegang in te stellen: “je moet aan deze eisen voldoen anders is het niet toegestaan om de training te doen”.
- Data te verzamelen voor “remedial” training: vind uit welke vaardigheden de trainees missen en pas je training daar op aan.
- Kennismakingen: laat iedereen een klein stukje over zichzelf vertellen. Dit kan natuurlijk geen vervanging zijn van een echte kennismaking, maar het geeft wel wat meer achtergrondinformatie over iedereen.
Tijdens
- Gebruik de online training-software om de aanweziglijst bij te houden.
- Laat iedereen die niet fysiek aanwezig kan zijn, deelnemen via de online trainingssoftware en beantwoord ook de vragen online (synchrone online training).
- Beperk de duur van de face-to-face training: iedereen heeft al deelgenomen aan het theoretische gedeelte via de online training, dus er is geen noodzaak om dat te herhalen.
Na afloop
Gebruik online training-software, zoals een elektronische leeromgeving (ELO, of LMS in het Engels) om contact te houden met de trainees.
- Laat iedereen de training evalueren, via een online evaluatie.
- Als het onderwerp van de training bestaat uit heel specifieke vaardigheden of kennis, neem dan kennistests online af.
- Stuur automatisch opfrissers over de onderwerpen van de training, bijvoorbeeld in de vorm van scenario’s of cases.
Tot besluit zou ik willen zeggen dat trainers die de mogelijkheden van online training negeren, ook een steeds grotere vraag van hun klanten negeren. Nu een nieuwe generatie de werkvloer betreedt, zullen werknemers in toenemende mate verwachten te worden ondersteund door hun apparaten (niet alleen computers, maar ook tablets en smartphones), tijdens de training.
In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform
Recente reacties