Voor beginners: jouw training op de 1ste pagina in Google
Een online training maken kost veel tijd en moeite. Als je klaar bent, wil je er absoluut zeker van zijn dat mensen je online training kunnen vinden via zoekmachines als Google. En je wilt niet gewoon zomaar ergens voorkomen in de zoekresultaten, je wilt op de eerste pagina staan, liefst in de top vijf. Daarvoor heb je Search Engine Optimization (SEO) nodig: optimalisatie van de “vindbaarheid” van je website.
SEO zorgt ervoor dat je trainingswebsite hoger komt te staan in de lijst met zoekresultaten: je ranking (positie) wordt verbeterd. Even voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om adverteren. Het komt er op neer dat je mensen jouw online training wilt laten vinden via, voornamelijk, Google.
Hoe werkt dat? Hoe kan je de ranking van je online training in de zoekresultaten verbeteren? Ten eerste moet je iets weten van de manier waarop zoekmachines eigenlijk werken – niet tot in alle technische details, maar algemeen gesproken.
Hoe vinden zoekmachines een willekeurige online training?
Stel voor dat er geen zoekmachines waren. Hoe zou je dan een online training vinden? Misschien zou je een site bezoeken die heel veel online trainingssessies vermeldt. Of misschien zou je detelefoongids.nl gebruiken om trainers te vinden en dan hun aanbod bekijken.
Dat is min of meer ook de manier waarop zoekmachines jouw website vinden en ranken (positioneren). Eigenlijk proberen ze alle websites op het hele internet te bezoeken en één van de strategieën daarvoor is het volgen van links van de ene website naar de andere. Als ze jouw website eenmaal gevonden hebben, maken ze een tabel aan met alle woorden op jouw site. Voor ieder woord houden ze bij hoe vaak je dat woord gebruikt. Het is dus eigenlijk een frequentielijst van zoekwoorden. Het aanmaken van zo’n frequentielijst van zoekwoorden wordt ook wel indexeren genoemd.
Als je een zoektocht begint en zoekwoorden intikt, zal een zoekmachine jouw zoekwoorden opzoeken in die frequentietabellen. De aanname van de zoekmachine is dat sites met een hoge frequentie van de woorden waarnaar je zoekt, relevanter zijn dan andere sites.
Maar er is ook nog een andere truc die zoekmachines gebruiken om de relevantie van een specifieke site te bepalen. Die is vergelijkbaar met rondvragen voordat je een aankoopbeslissing neemt over een nieuwe auto. Als je veel mensen hoort praten over een specifieke dealer, ben je eerder geneigd om deze dealer te bezoeken dan die andere dealer die niemand schijnt te kennen.
Wat zoekmachines doen, is het meten van het aantal binnenkomende links. Met andere woorden: ze tellen hoeveel andere websites naar jouw website linken om te zien hoe belangrijk jouw website is. Terwijl ze dat doen, houden ze ook rekening met de aard van de linkende websites. Als bijvoorbeeld een website met honderden onderwerpen naar jouw online training linkt, krijgt die link minder gewicht dan een link vanaf een website die specifiek over online training gaat.
Een vergelijking – je bent nog steeds aan het rondkijken voor een nieuwe auto – is dat je beter luistert naar je zus die tien autotijdschriften per week leest dan naar je zwager die alleen maar opschept over zijn eigen auto. Met andere woorden: je kent meer autoriteit toe aan betrouwbare bronnen.
Hoe vinden zoekmachines mijn trainingswebsite?
Gebaseerd op wat we geleerd hebben over zoekmachines, kunnen we nu twee belangrijke regels opstellen:
- Schrijf tekst die de relevante zoekwoorden bevat
- Zorg ervoor dat je inkomende links hebt van relevante websites
Als je deze regels volgt, zullen zoekmachines je trainingssite vinden en een hoge positie geven in relatie tot de verzameling zoekwoorden die jouw trainingssite het beste beschrijft. Met andere woorden: als mensen de zoekwoorden intikken die heel erg passen bij jouw website, zullen ze jouw website op de eerste resultatenpagina tegenkomen.
Even een terzijde: als je een gloednieuwe trainingssite hebt, kan je die simpel toevoegen aan Google door Google’s Webmaster Tools te gebruiken. Andere zoekmachines hebben soortgelijke middelen om je trainingssite aan hun index toe te voegen.
Laten we nu in meer detail naar de twee regels kijken.
Schrijf tekst die de relevante zoekwoorden bevat
Hoe weet ik dat dit echt werkt? Op dit moment staat mijn blog post over De marketing-kracht van je email signature op de eerste pagina met zoekresultaten als je op trainer email signature zoekt (of varianten daarvan). Dat komt omdat mijn blog post heel specifiek is afgestemd op de inzet van je email signature voor de marketing van jouw trainerspraktijk.
Zoekwoorden zijn zo belangrijk dat er zelfs ondernemers zijn die eerst controleren of een specifiek zoekdomein nog beschikbaar is. Ze bedenken verzamelingen zeer specifieke zoekwoorden, kijken of die zoekwoorden voldoende verkeer opleveren (of zoekmachinebezoekers doorklikken naar hun website, gebaseerd op die zoekwoorden) en pas dan bedenken ze er een feitelijk product bij.
Zorg ervoor dat je inkomende links hebt van relevante websites
Wat kan je doen aan regel nummer twee, ervoor zorgen dat je een hoop andere websites hebt die naar jouw site linken? Je zou je site kunnen toevoegen aan “web directories” zoals het open directory project of de Yahoo! Directory. Helaas zijn die lijsten zo algemeen van aard dat zoekmachines geen hoge relevantie toekennen aan een vermelding, in relatie tot de zoekwoorden die jouw trainingssite beschrijven. Met andere woorden: het kan geen kwaad om vermeld te worden in die directories, maar het maakt weinig verschil uit voor je zoekmachine positie (je ranking).
Een alternatieve strategie is linken naar je eigen website op alle sites die toestaan dat je er zelf tekst toevoegt. Je zou bijvoorbeeld kunnen linken naar je website door een reactie te posten op een blog post (zoals deze). Tenzij jouw commentaar echter een waardevolle toevoeging is, zoals een relevant goed advies, zal je “bijdrage” gezien worden als link spam In dat geval zullen de meest blogeigenaren jouw commentaar simpelweg verwijderen of zelfs nooit publiceren.
De beste manier om hiermee om te gaan is door andere mensen te helpen. Link alleen naar jouw eigen trainingssite als er behoorlijk zeker van bent dat jouw training de mensen zou helpen die de site bezoeken waar de link staat.
Moet ik mijn volledige online training openstellen voor Google?
Sommige elo’s (elektronische leeromgevingen) bieden de optie aan om je online training open te stellen voor zoekmachines zoals Google. Het voordeel is dat Google jouw site beter kan indexeren (dat helpt je om een hogere positie in de zoekresultaten te krijgen).
Echter, zelfs als je online training ingesteld is om alleen zoekmachines toe te laten (buiten je reguliere trainees natuurlijk), dan nog is het technisch mogelijk om toegang te krijgen tot jouw training. Malafide hackers zouden een zoekmachine kunnen nadoen bijvoorbeeld.
Tenzij je dus gratis training aanbiedt, toegankelijk voor iedereen, zou je je training niet moeten openstellen voor zoekmachines.
Maak in plaats daarvan een goede samenvatting van iedere training op de homepage van je elo. Die samenvatting zou alle relevante zoekwoorden moeten bevatten alsmede een beschrijving van het beoogde publiek. Het zou zelfs nog beter zijn om een aparte webpagina aan te maken voor iedere samenvatting, waar je alles over jouw training beschrijft:
- Onderwerp(en)
- Doelen
- Beoogd publiek
- Duur
- Type training (helemaal online, blended of alleen een face-to-face sessie)
- Alle andere zaken die relevant zijn voor jouw specifieke training of situatie
Wees zo specifiek mogelijk. Als jouw training voornamelijk gefocust is op sales managers maar ook tips bevat voor andere soorten managers, beperk je dan toch tot sales managers. Met andere woorden: zoekmachines zijn dol op specialisatie en belonen dat altijd boven algemene beschrijvingen.
Moet ik een professional inhuren?
Als je tot hier bent gekomen, heb je geen professional nodig. Echt, het enige wat een professional kan toevoegen aan de SEO van jouw online training, is jou ontlasten van de saaie taak om de ranking van je site regelmatig te controleren en te proberen jouw site vermeld te krijgen op belangrijke en relevante sites. Sterker nog, jij kunt beter beoordelen welke site relevant is. Een SEO professional zou kunnen besluiten om je online sales training op een site voor sporttrainers te zetten, alleen maar omdat beide sites het woord ‘trainer’ bevatten.
Als je toch een professional wilt inhuren, zorg er dan voor dat die geen black hat SEO technieken toepast. Black hat technieken proberen zoekmachines ertoe te verleiden jouw site een hogere ranking te geven dan die eigenlijk verdient. Met andere woorden: jouw site komt ook naar boven als er minder relevante zoekwoorden gebruikt worden. Dat wordt uiteindelijk een teleurstelling omdat de resulterende bezoekers aan jouw site daar niet kunnen vinden wat ze zochten. De black hat SEO “professional” zal jou toch een factuur sturen want, tsja, ze hebben jou bezoekers bezorgd…
Belangrijkste SEO tip: content is king
Tot besluit van deze post is hier de belangrijkste SEO tip: content is king. Content is de vakterm voor de inhoud van een website. De inhoud van jouw trainingssite zou precies moeten vermelden wat je biedt. Wees niet vaag of algemeen in de hoop meer klanten te trekken. Ga in plaats daarvan voor content die precies is afgestemd op een heel specifiek type klant: jouw echte, bestaande klanten. Probeer de content van je trainingssite te schrijven vanuit hun perspectief. Gebruik de woorden die zij zouden gebruiken om jouw site te vinden.
In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform
Recente reacties