Breid je trainingspraktijk uit naar een nieuw publiek
Bied online training aan om toegang te krijgen tot een nieuw publiek dat je voorheen niet op een kosteneffectieve manier kon bereiken.
Laten we eerlijk zijn: als succesvolle trainer, in het bijzonder als je over een specifieke expertise beschikt, ben je waarschijnlijk niet goedkoop. Dat is natuurlijk prima, maar het beperkt je afzetmarkt tegelijkertijd tot de grotere organisaties. Kleinere bedrijven, laat staan individuele werknemers, kunnen zich jouw diensten niet veroorloven.
Als je online training goed inzet, kan je daar verandering in aanbrengen. Het biedt een kans om je vaardigheden en ervaring aan een groter publiek te verkopen. Je kunt om te beginnen je bestaande klanten als marketing-kanaal gebruiken voor je online trainingsproducten. Hoe werkt dat?
Laten we als voorbeeld aannemen dat je apotheekmedewerkers traint. Je vertelt ze over het veilig gebruik van bepaalde medicijnen: de correct dosis, de mogelijke bijwerkingen en de beste manier om het medicijn toe te dienen. Stel dat je apotheken een online trainingspakket kan verkopen dat eigenlijk een “light” versie is van jouw oorspronkelijke training. Die light training is uitsluitend gericht op een specifiek medicijn en legt alles uit zonder apothekersjargon te gebruiken.
Waarom zouden apotheken een versie “voor dummies” kopen? Om hun klanten te informeren natuurlijk. Denk eens aan het lezen van de bijsluiters, in kleine lettertjes en saaie proza. Een online presentatie met een kleine multiple choice test na afloop vormt een veel betere leerervaring.
Nog een voorbeeld: als je personeelsmanagers traint in het interviewen en selecteren van sollicitanten, waarom zou je jouw expertise dan niet verkopen aan diezelfde sollicitanten? Jij weet tenslotte precies wat personeelsmanagers zoeken in sollicitanten. Verpak je expertise in een online training en verkoop die direct aan werknemers. Overweeg om je uitsluitend te richten op een specifieke groep (bijvoorbeeld high potentials die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe carrière), want dat vergemakkelijkt je marketing-inspanningen.
Hoe zet je jouw vaardigheden als trainer in een online trainingspakket om? Daarvoor zijn verschillende opties. Om te beginnen kan je een online seminar (een webinar) geven. Dat is een natuurlijk uitvloeisel van wat je toch al dagelijks doet, naar alle waarschijnlijkheid. Je praat voor een groep mensen, het enige verschil is dat je het nu online doet. Voor een potentieel groter publiek.
Een andere mogelijkheid is jezelf terug te trekken uit het proces, gedeeltelijk danwel geheel. Als je deelneemt aan asynchrone discussies – een fraaie term voor bijvoorbeeld een forum – kan je zelf bepalen wanneer je antwoorden en advies verstrekt. Het betekent ook dat je andere mensen voor je in kunt zetten die de makkelijkere vragen beantwoorden. Als je een echt op zichzelf staande interactieve cursus maakt, verwijder je jezelf geheel uit het proces. Daarmee maak je kostbare tijd vrij voor lucratieve trainingssessies bij grote bedrijven.
Samengevat: online training aanbieden is een kans om je klantenkring uit te breiden omdat je een publiek kan bereiken dat jouw diensten voordien niet kon betalen.
In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform
Recente reacties