Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Maak een product van je training

9 juli 2013 9:24 door

Je bent een professionele trainer die in de loop der jaren honderden trainingen heeft gegeven over min of meer dezelfde onderwerpen. Misschien ben je zelfs bekend vanwege één onderwerp. In dat geval ben je waarschijnlijk altijd volgeboekt. Als je een kopie van jezelf kon maken, zou je zonder problemen twee keer zoveel trainingen kunnen geven.

Waarom maak je die kopie dan niet? Of liever gezegd, een geautomatiseerde versie van je meest succesvolle training. Nee dat klopt, een training per computer biedt niet dezelfde rijke ervaring als een echte training. Jouw persoonlijke aanwezigheid en omgang met de trainees biedt onvervangbare toegevoegde waarde. Dat komt omdat je tijdens iedere trainingsessie in weet te springen op de individuele behoeften van iedere klant.

Maar denk hier eens over na: jij weet zoveel over jouw specialisme dat zelfs een training die invulling geeft aan de grootste gemene deler van de behoeften van al jouw klanten nog steeds zeer waardevol is. Met andere woorden: je hebt zoveel klanten gezien, dat jij weet welke problemen ze allemaal delen.

Wat ik je hier ga vertellen, is dat je jouw ervaringen moet destilleren in een online training. In deze training behandel je de problemen die al jouw klanten gemeenschappelijk hebben. Als de medewerkers van jouw klanten deze training afgerond hebben, opereren ze op het niveau van de markt. Voor jou heeft deze aanpak twee voordelen:

  • Je krijgt een onafhankelijke bron van inkomen
  • Je vergroot de vraag naar jouw expertise

Wacht, waarom heb je dat laatste punt nodig? Je agenda zat toch al bomvol? Ja, maar nu kan je je klanten verwijzen naar de online training voor hun basale trainingsbehoeften. Gedurende je live training sessies kan je focussen op de unieke behoeften die de ene klant van de andere onderscheiden. Met andere woorden: eerst help je ze om op het niveau van de markt komen (met jouw online training) en daarna help je bij het creëren van een strategisch voordeel door hun interne kracht aan te spreken.

cashier

Laat ik dit verduidelijken met een voorbeeld. Stel dat je gespecialiseerd bent in het trainen van supermarket-kassières. Je klanten (franchise eigenaren of het management van supermarktketens) verlangen van jou dat je hun kassières traint in het bedienen van de kassa. Dat is wat ik de grootste gemene deler genoemd heb. Hiervoor maak je een training die een simulatie bevat van de kassa en een rij wachtenden. Ja, ik weet dat je dan een programmeur zou moeten inhuren voor de simulatie – maar het gaat hier even om het idee. (En als je genoeg klanten hebt, moet je die investering in een programmeur gewoon doen trouwens.)

Nu heb jij je handen vrij om je te richten op de unieke behoeften van iedere supermarkt. Misschien focust de ene supermarkt op een geweldige klantenservice voor ouderen en gehandicapten. Dan is de training voor deze klant dus gericht op die aspecten van de baan van de kassière. Een andere supermarktketen benadrukt de “niet goed geld terug”-garantie, dus die neem je dan op in je training.

In het kort: je hebt zojuist een product gemaakt van (een deel van) je training. Als je je training als product verkoopt, heb je een onafhankelijke bron van inkomen. Terwijl jij een training aan het geven bent voor een specifieke klant, volgen tien andere klanten gelijktijdig jouw online training.

In een andere blog post richt ik me op de software en online tools die je kunt gebruiken om van je training een product te maken, specifiek via e-learning. Als je al ervaring hebt met het gebruik van online training om je live trainingsessies aan te vullen, zou ik daar heel graag meer over te weten komen in het commentaar-gedeelte.

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

1 reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *