Bloggen als marketing instrument
Bloggen als marketing instrument werkt als je:
- Schrijft voor een specifiek publiek
- Kopij schrijft rondom een specifiek zoekdomein (voor zoekmachines)
- Een uitnodiging tot actie toevoegt op je site (je vraagt bezoekers iets te doen)
Schrijven voor een specifiek publiek spreekt voor zich. Als je een trainer bent die gespecialiseerd is in beveiliging (je traint winkelpersoneel in omgaan met geweld, overvallen, etc.), dan bestaat je publiek uit winkeleigenaren en het onderwerp is beveiliging.
Dan geef je dus in iedere blog post een nuttig advies. Je besteedt bijvoorbeeld aandacht aan mystery visits (bezoekjes die je ook aflegt als betaalde dienst). Maar houd in gedachten dat dit geen sales is. Vertel de winkeleigenaar gewoon dat hij of zij ook een vriend of familielid kan vragen om de zaak te bezoeken als “winkeldief” om uit te vinden welk onderdeel van de beveiliging verbetering behoeft.
Kopij schrijven voor zoekmachines betekent: stop alle relevante zoektermen voor jouw specialisatie in de blog post. Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de leesbaarheid voor de feitelijke “menselijke” lezer.
Stel dat je goed je best gedaan hebt op SEO (search engine optimization, ofwel het optimaliseren van je site voor de vindbaarheid bij zoekmachines) en je publiek waardeert je blog posts hogelijk. Dan moet je ze in iedere blog post vragen om actie te ondernemen. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen om zich in te schrijven voor een mailinglijst (een email nieuwsbrief).
Je kunt ze ook direct vragen om zich aan te melden voor de veiligheidstraining, maar dat werkt waarschijnlijk niet. Meestal kost het wat tijd voordat je als betrouwbaar “merk” bekend staat bij een specifieke site bezoeker.
Het moment om je mailinglijst te gebruiken, is als je bijvoorbeeld begint met een nieuwe trainingssessie, of als je een nieuwe training ontworpen hebt. Dan licht je mensen in via je mailinglijst.
Samenvattend: bloggen is een manier om leads (potentiële klanten) te genereren die je vervolgens bereikt via email.
In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform