Blog

Online Training en e-Coaching Tips

3 Tactieken om trainees nog beter te motiveren

2 maart 2015 9:15 door
Melting ice on a branch

Foto door: photophilde, gepubliceerd onder CC

We bespreken zometeen 3 tactieken om trainees nog beter te motiveren. Maar laten we eerst eens naar Dieters beproeving kijken.

Dieter is een product manager bij een multinational. Hij is er verantwoordelijk voor dat medewerkers up-to-date blijven over de nieuwste producten die het bedrijf levert. Iedere keer als er een nieuw product gelanceerd wordt, verstuurt hij informatie naar sales, operations, en klantenservice.

Helaas lijken er niet al teveel werknemers te zijn die al die nieuwe informatie gulzig tot zich nemen. Sommigen zijn simpelweg te druk op dit moment. Maar anderen lijkt het niet te kunnen schelen. Hoe maakt Dieter het onderscheid tussen die twee groepen? Met andere woorden: hoe meet hij motivatie?

Ja, hij kan natuurlijk duizenden werknemers gaan interviewen. Als hij die tijd en middelen beschikbaar had. Dat is geen optie, dus wat moet Dieter doen?

Dieter is eigenlijk op zoek naar een proxy-variabele voor het meten van motivatie bij cursisten. Want een directe meting is te tijdsintensief (en sowieso heel moeilijk). Hier zijn twee manieren waarop je motivatie op een indirecte manier kunt meten:

Dewy branch

Foto door: liz west, gepubliceerd onder CC

‘In een face-to-face setting [dus in een trainingssessie en niet online], houd je een paar sessie die, stiekem vooraf gepland, vroeg eindigen; sta de cursisten toe om te blijven hangen en door te werken met de behandelde stof, informatie te delen met anderen en vragen te stellen. Met andere woorden, zijn de cursisten geprikkeld/geïnteresseerd genoeg om van hun “vrije tijd” af te zien en na te blijven om meer te leren, zelfs in een vrijetijds-setting. (We nemen hier dus aan dat cursisten die nablijven gemotiveerd zijn, terwijl anderen dat niet zijn.)’ – Een tip van Neil, in een LinkedIn discussie.

Een andere manier is om een aantal facultatieve (d.w.z. optionele, niet verplichte) cursussen te organiseren in een wijd scala aan onderwerpen. Van werknemers die zich nooit inschrijven voor deze trainingen kunnen we aannemen dat ze niet gemotiveerd zijn om te leren.

Hetzelfde kan je doen door de educatieve inhoud online beschikbaar te stellen via verschillende kanalen: video’s, tekst, podcasts (d.w.z. interviews), testjes. Verstuur email (of sms-jes) als je nieuw materiaal toevoegt. Het is sowieso een goed idee om deze informatie vrijelijk te distribueren (in ieder geval binnen het bedrijf), maar het laat je ook in de gaten houden wie erin geïnteresseerd is om bij te leren.

Een detail: de enige vereiste is dat je mensen laat inloggen (e.g. op de bedrijfswebsite), om ze te kunnen volgen. Hier geldt weer dat als iemand nooit deze bronnen raadpleegt (de genoemde video’s, teksten en podcasts), we kunnen aannemen dat die persoon niet gemotiveerd is.

Drops on Branch

Foto door: Alden Chadwick, gepubliceerd onder CC

Dit systeem kan natuurlijk worden ‘uitgemolken’. Als het binnen het bedrijf bekend wordt dat dit de manier is waarop je motivatie meet, dan kan iemand die motivatie simpel veinzen door de bedrijfscursussenwebsite regelmatig te bezoeken. Aan de andere kant, als mensen je multiple choice toetsje maken alleen maar om het systeem te foppen, leren ze stiekem toch iets als je ze feedback verschaft bij ieder toetsitem!

Nu we weten hoe we motivatie kunnen meten, dringt zich de vraag op hoe je motivatie eigenlijk versterkt? Hier zijn 3 tactieken:

  • Vraag werknemers wat ze willen leren. Vertel ze “ik heb je hulp nodig om erachter te komen waar de cursus over moet gaan.”
  • Meet hun vooruitgang en rapporteer die aan ze terug, zowel in termen van wat ze zouden moeten doen als afgezet tegen de rest van groep.
  • “Richt je cursus zo in dat er tussentijdse doelen zijn die behaald moeten worden om de eindstreep te kunnen halen, met beloningen op ieder niveau om het competitief te maken. De beloningen zelf zouden betrekking moeten hebben op het versterken van de training zoals tot nog toe gegeven, maar ze hoeven geen enorme leerwaarde te hebben, ze moeten gewoon leuk zijn. De competitie zelf, indien goed ingericht, maakt het makkelijk om de motivatieniveau van iedere student goed in te schatten.” – Brent, in een Linkedin discussie.

Als jij in dezelfde situatie zit als Dieter, laat me dan in de commentaar-sectie weten of deze tactieken je geholpen hebben!

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *