Blog

Online Training en e-Coaching Tips

Magische sales pitch voor je trainingsbusiness

1 juli 2015 9:26 door
Fresh grapes

Foto credits: Maja Petric, published under CC

Je hebt een magische sales pitch nodig om de beste leads te krijgen voor je trainingsbusiness. Een magische sales pitch brengt je klanten in verrukking omdat de klant zelf het belangrijkste onderwerp is van de magische sales pitch. Niet jijzelf, niet je training, maar het probleem dat je klanten ondervinden, de pijn die ze lijden.

Als jouw training er bijvoorbeeld op gericht is om personeel loyaler te maken, begin dan met het probleem te bespreken: personeelsverloop. Doe je huiswerk, zoek uit wat het huidige percentage personeelsverloop is voor jouw klant. Gebruik dat getal in je sales pitch.

(meer…)

Geef reactie

Transfer van training leren beheersen (waarschuwing: eng onderwerp)

8 juni 2015 9:10 door
Poppy in field

Foto credits: Tony Smith, gepubliceerd onder CC

Transfer van training is een heel eng onderwerp voor veel trainers omdat het gaat over de effectiviteit van je training. Je kunt een fantastische trainer zijn en de resultaten van je evaluatieformulieren kunnen geweldig zijn. Maar dat betekent allemaal niets als jouw training niet in de praktijk gebracht wordt. Een effectieve training zorgt ervoor dat je trainees ook effectiever zijn op de werkvloer.

Dus hoe leer je als trainer de master transfer van training beheersen?

Voordat je ook maar start met de training

De transfer van training maximaliseren start al voor de feitelijke training. Bereid je voor door het management mee te krijgen. Zorg ervoor dat alle trainees weten dat ze geacht worden de vaardigheden toe te passen op de werkvloer. Niets maakt dat duidelijker dan een lijnmanager die ze vertelt dat de trainingsresultaten bijgehouden worden (de stok achter de deur) en dat het verbeteren van je vaardigheden goed is voor je carrière (de worst).

Verder kan je vooraf al een kennisbank aanleggen. Je kunt bijvoorbeeld how-to video’s van 2 minuten maken. Zorg ervoor dat iedere trainee precies weet waar ze de kennisbank kunnen vinden. Met dat doel kan je ze bijvoorbeeld een verplichte opdracht laten doen die gaat over één of meer video’s voordat de training begint. Als je de kennisbank bewaart in een online trainingsplatform (ook wel bekend als een elektronische leeromgeving of lms), dan kan je de voltooiingsgegevens voor de opdracht makkelijk bijhouden. Wat het ook weer makkelijker maakt om het management mee te krijgen.

Gedurende de training

Sea of poppies

Foto credits: Neil, gepubliceerd onder CC

Laat je trainees kennis maken met de training-tools die ze na de training zullen blijven gebruiken. Dadelijk meer hierover.

Oefen zoveel mogelijk van de vaardigheden, taken, of wat het onderwerp van de training ook is, gedurende de feitelijke trainingssessies. Met dat doel zet je de theorie online zodat trainees de onderliggende concepten en ideeën buiten de training kunnen leren beheersen.

Het enge deel: na de training

De evaluatieformulieren zijn ingeleverd, maar je bent nog niet klaar! Sterker nog, nu moet de transfer van training worden gestimuleerd en gefaciliteerd. Dit is het enge gedeelte, maar hier volgen een paar tips om de angst weg te nemen.

Organiseer een online forum

Zorg ervoor dat experts (senior medewerkers of professionals van buiten de organisatie) deelnemen aan een online forum. Stimuleer de trainees  om vragen te blijven stellen in het forum, zelfs na de training. Een forumbericht kan ook een korte beschrijving zijn van het probleem waarmee de trainee geconfronteerd wordt. Je kunt de experts uitnodigen om hun mening te geven over de kwestie.

Leerlogboeken

Laat iedere trainee een leerlogboek bijhouden als instrument om te ontdekken wat het verband tussen de praktijk en hun training is. In het logboek houden ze bij:

  • wat er gebeurd is (observatie)
  • wat er verbeterd kan worden (reflectie)
  • hoe het van toepassing is op wat ze geleerd hebben (het verband)
  • persoonlijke doelen over hoe te handelen bij een soortgelijke situatie in de toekomst
Poppies in a field

Foto credits: Meena Kadri, gepubliceerd onder CC

Reminders en oefeningen na de training

Verstuur reminders van best practices, vuistregels, of concepten. Een reminder kan een simpele sms zijn, een tweet (een Twitter-bericht) of een email.

En nogmaals, een forum, leerlogboek en reminders kunnen allemaal worden ondergebracht en gefaciliteerd binnen een online training platform.

Conclusie

De belangrijkste les hier is dat de transfer van training enorm verbeterd kan worden door in contact te blijven met je trainees na de feitelijke trainingssessies. Dat klinkt toch niet zo heel erg eng?

Geef reactie

Lean All The Way

14 mei 2015 9:00 door
Adam Baker

Foto credits: Adam Baker, published under CC

Dit is een paradox die alle lean trainers aangaat: lean trainers geven onderricht in kaizen, doorlopende verbetering, maar hoe vaak verbeteren ze hun eigen trainingsprocedures? In deze blogpost ontdek je hoe je jouw lean training doorlopend verbetert.

Hoe lang geef je al dezelfde lean training? Wanneer heb je je training voor het laatst herzien met de bedoeling die ook echt te verbeteren? Als jouw trainees je training steeds heel hoog waarderen op vergelijkingssites als springest.nl, dan is de kans vrij groot dat je dit in de afgelopen paar jaar nooit gedaan hebt: het gaat toch goed?

Maar denk eens eerlijk na over hoe eigentijds, efficiënt en effectief jouw training(-proces) nu is en kan zijn? Hoe blijf je in de voorhoede met slimme concurrenten, die willen groeien? Hoe benut je slimme mogelijkheden om te verbeteren?

Laten we wel wezen, zelfs de mensen die doorlopende verbetering onderwijzen zijn geneigd om alles bij het oude te laten.

Maar wat nou als je op een lokaal optimum bent blijven steken? Laat ik dat wat toelichten: zelfs als je op de Mont Blanc staat, heb je nog steeds niet de hoogste berg op Aarde beklommen. Natuurlijk, er schuilt een risico in het beklimmen van een nieuwe berg: je kent de weg nog niet. Misschien heb je nieuwe spullen nodig. Misschien moet je zelfs opnieuw leren klimmen.

Nou, het verbeteren van je training verloopt niet zo dramatisch. Hier is wat het behelst:

  1. Laat je trainees jouw lean training evalueren: vinden ze dat ze genoeg geleerd hebben, dat het ze geholpen heeft? Dit is het makkelijkste deel, waarbij je werkt met smile sheets en andere ‘traditionele’ middelen van trainingsevaluatie.
  2. Test of ze de theoretische delen van de training onthouden hebben en de lean-begrippen ook echt snappen. Dit kan je doen met een feitelijke test. Je kunt ze ook vragen om een mini case study op te stellen, bijvoorbeeld met betrekking tot hun eigen bedrijf. Houd in gedachten dat je dit deel van de evaluatie ook lang na de training kunt herhalen, door tests en evaluaties uit te sturen via email. Je doet dat om te zien hoe lang de theorie beklijft.
  3. Meet hoe je trainees de nieuw verworven vaardigheden en kennis toepassen op de werkvloer, meestal in hun capaciteit als lean consultants. Dit is duidelijk het moeilijkste gedeelte. Wat je kunt doen, is het volgende. Zet sommige van de tools die je besproken hebt online. Er zijn heel veel lean en six sigma tools beschikbaar op het web en in de app stores. Vind ze en integreer ze in je website. Houd bij hoe vaak ze gebruikt worden en door wie.
Ozan Hatipoglu

Foto credit: Ozan Hatipoglu, published under CC

Als jouw bedrijf grote aantallen lean consultants traint, kan je zelfs A/B testing toepassen op je training. Iedere nieuwe trainee wordt random toegekend aan ofwel de oude training A, ofwel de verbeterde training B. Volg de trainees gedurende een langere periode om te zien welke training uiteindelijk het meest effectief is. Dit is de enige zekere manier om te meten of de nieuwe training ook echt een verbetering is ten opzichte van de oude.

Kortom, blijf je training verbeteren op basis van doorlopende metingen. Dat is lean all the way.

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *