Blog

Online Training en e-Coaching Tips

3 Toepassingen van je merknaam in online training

2 december 2013 9:04 door

Als je trainees deelnemen aan jouw online training, weten ze dan dat het jouw online training is? Kennen ze jouw naam en je merk? Online trainingen zijn een uitgelezen kans om de bekendheid van jouw merknaam te vergroten.

Het belang van een merk

Grijp je kans om de bekendheid van jouw merk te vergroten tijdens een online training. Waarom? Als je trainees bezig zijn met de online training, zijn ze in een ontvankelijke stemming: ze willen nieuwe vaardigheden verwerven. Terwijl ze in die ontvankelijke staat verkeren, onthouden ze jouw naam en merk beter.

Dat is belangrijk als de behoefte aan een nieuwe training zich voordoet. Hoewel de meeste werknemers niet spontaan om een nieuwe training zullen vragen zijn er wel een paar die dat doen. Het zou geweldig zijn als ze jouw training aanvragen omdat ze jouw naam onthouden hebben.

Bovendien zullen sommige trainees op een dag hun eigen afdeling of bedrijf gaan leiden. Als leiders zullen ze het belang van training sneller onderkennen. Op dat moment hoop je natuurlijk dat ze zich jouw naam herinneren. Daarvoor is je merk heel belangrijk.

Hoe je jouw merk in je online training verwerkt

Heb je nog geen stijlgids voor je huisstijl? Dan begint het werk aan je merk daarmee. Vraag een ontwerper om een allesomvattende gids te maken, die alles afdekt van je logo, kleurenschema’s, lettertypes en tabel-layout tot en met formulieren en documentsjablonen.

Ga ook naar een professionele fotograaf om een portretfoto te laten maken.

Klaar? Okay, dan zijn hier drie manieren om je merk in je online training te verwerken.

Je merk opnemen in je scorm pakketten

Je weet nooit waar ze geopend worden, dus geef je merk mee aan scorm-pakketten.

Je weet nooit waar ze geopend worden, dus geef je merk mee aan scorm-pakketten.

Heel veel online trainingen nemen de vorm aan van “scorm pakketten”. Dit zijn online trainingen die gemaakt zijn met software zoals Captivate, Articulate of Lectora. Met die software kan je uitgebreide interactieve online trainingen maken. Maar je kunt er ook grafische elementen mee toevoegen, zoals je logo.

Als je goed bent in het gebruik van de voorgenoemde software pakketten, kan je een grafisch sjabloon ontwerpen voor je online trainingen. Een sjabloon dat natuurlijk moet voldoen aan de eisen van je stijlgids. Je kunt dit werk ook overlaten aan een deskundige.

Je merk is bijzonder belangrijk als het gaat om scorm pakketten omdat die in een scala aan verschillende omgevingen kunnen worden afgespeeld, voornamelijk ELO’s (elektronische leeromgevingen). Je hebt misschien niet altijd het beheer over die elo’s. De enige kans om je merk onder de aandacht te brengen is dan via je scorm pakketten.

Ontwerp een sjabloon voor je ELO

Als je wel het beheer hebt over je eigen elektronische leeromgeving (ELO), dan kan je daar ook een grafisch sjabloon voor ontwerpen. Een ELO is een website om online trainingen te beheren. Dat betekent dat je de trainee al bereikt met jouw merk nog voordat ze aan de feitelijke training beginnen, bijvoorbeeld op de login pagina.

Veel ELO’s hebben ook profielpagina’s waarop zowel de trainees als de trainers hun foto kunnen plaatsen en ook wat achtergrondinformatie (naar keuze). Vul jouw profielpagina ook in, compleet met je portretfoto. Dat is zeker van belang als je freelance trainer bent.

Je kunt ook overwegen om een aparte introductiepagina te maken voor nieuwe gebruikers, waar je een welkomstboodschap schrijft, gevolgd door jouw naam en portetfoto. Dat wordt personal branding genoemd en het is belangrijk voor freelance of anderszins solo trainers.

Ontwerp je email signature

Je email signature bestaat meestal uit je naam en contactgegevens onderaan je email. In een vorige post heb ik verteld hoe je je email signature kunt uitbreiden voor marketingdoeleinden.

Ondersteun je merk met afbeeldingen. Naar mijn ervaring werken de simpelste het best.

Ondersteun je merk met afbeeldingen. Naar mijn ervaring werken de simpelste het best.

Maar je kunt nog een stap verder gaan door je foto, je logo en zelfs een volledig professioneel ontworpen grafisch element op te nemen in je signature. Een voorbeeld van een grafisch element kan zijn een mooi achtergrondplaatje voor je lijst aan trainingen.

En mocht je tot slot ook nog training aanbieden via email, dan moet je die vorm van online training absoluut van je merk voorzien. Niet alleen de signature, maar de hele email body. Denk er alleen wel aan dat veel emailprogramma’s de plaatjes standaard niet laten zien. Dus zorg er voor dat je email training er ook goed uitziet zonder de plaatjes.

Doe waar je het beste in bent

Veel ELO’s, emailprogramma’s en scorm tools bieden je de optie om een logo te uploaden, kleuren en lettertypes in te stellen. Maar wees gewaarschuwd: vaak geeft dit een rommelig effect. Houd in de gaten of het eindresultaat nog wel professioneel oogt. Het einddoel is jouw merk te versterken door het in online training op te nemen.

Tot slot, als je zelf goed bent in grafisch ontwerp en je wilt er de tijd in steken, geweldig, doe het dan zelf. Indien niet, doe dan zelf waar je het beste in bent en huur een professionele ontwerper in. Vertel die persoon dat je een grafisch sjabloon wilt, geen ontwerp voor een enkele pagina. Een sjabloon kan je telkens weer opnieuw gebruiken om je merknaam in online training op te nemen.

 

Gratis checklist!

In 5 stappen meer klanten werven met je LMS / online trainingsplatform

Geef reactie
Gratis checklist!

Vul het formulier in en ontvang de gratis checklist met 5 stappen om meer klanten te werven met je online trainingsplatform!

Naam:
E-mail: *